طب سوزنی چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟
4.8/5 - (5 امتیاز)

طب سوزنی امروزه بعنوان یک روش درمانی انجام می‌شود. این درمان در برخی بیماری‌ها بعنوان روش درمانی مکمل عمل می‌کند. اما بیماری‌هایی هستند با انجام آن به صورت قطعی درمان می‌شوند. در این مطلب این موضوع را به صورت کامل بررسی می‌نماییم.

طب سوزنی چیست؟

این روش درمانی که قدمت آن به بیش از ۲۵۰۰ سال پیش برمی‌گردد از کشور چین سرچشمه گرفته است. در گذشته علت تمام بیماری‌ها را عدم تعادل در انرژی (چی) در نواحی مختلف بدن که از آن بعنوان گذرگاه نام برده می‌شود می‌دانستند. این روش درمانی با تحریک خارجی باعث می‌شد تعادل گردش چی به چاک‌راه‌های بدن بازگشته و بیماری‌ها درمان شوند.

جالب است بدانید که هنگامی‌که سوزن‌ها در این روش در نقاط طب سوزنی فرو می‌روند، گردش خون و انرژی در بدن به تعادل می‌رسد. هرچند شناسایی نقاط مرتبط با هر بیماری نیازمند داشتن تخصص در این علم وسیع بوده و لازم است این روش درمانی را در کلینیک‌های تخصصی طب سوزنی انجام داد.

جایگاه طب سوزنی در طب فیزیکی

همانطور که در ابتدای مطلب به آن اشاره نمودیم از این روش درمانی می‌توان بعنوان روش مکمل درمانی و در مواقعی بعنوان یک روش درمانی کامل استفاده نمود. استفاده از این روش درمانی در طب فیزیکی و توانبخشی جایگاه ویژه‌ای دارد و بسیاری از کلینیک‌های تخصصی درد و طب فیزیکی در کنار سایر روش‌های ارائه می‌گردد.

استفاده از طب سوزنی در طب فیزیکی و توانبخشی جایگاه ویژه‌ای دارد

درمان فلج ناشی از سکته مغزی طب سوزنی

سکته مغزی در برخی موارد باعث فلج در نواحی مختلف بدن می‌گردد. به دنبال بروز سکته مغزی برخی اعصاب بدن نمی‌توانند مثل قبل به درستی وظایف خود را انجام دهند به همین دلیل بعضی از اندام‌ها قادر به حرکت نخواهند بود.

طب سوزنی نه تنها روش درمانی مناسبی برای بهبود فلج ناشی از سکته مغزی است بلکه می‌تواند برای درمان فلج مادرزادی، فلج ناشی از تومورها و موارد مشابه مورد استفاده قرار گیرد.

درمان سندرم تونل کارپال

تحقیقات نشان می‌دهد طب سوزنی برای بهبود و کاهش نشانه‌های بیماری کارپال تانل بسیار موثر عمل می‌کند. افراد با علائم سندرم تونل کارپ به متخصصین طب فیزیکی مراجعه می‌نمایند. پزشکان پس از تشخیص قطعی بیماری که در برخی موارد با انجام نوار عصب و عضله همراه است، استفاده از این روش درمانی را پیشنهاد می‌نمایند.

برخی از بیماری‌های نورولوژیک که می‌توان برای درمان آن‌ها از طب سوزنی استفاده نمود عبارتند از:

• مشکلات پس از آسیب‌های مغزی مانند سکته و تومور مغزی
  • اشکال در بلع
  • پارکینسون
  • اسپاسم و گرفتگی نیمه صورت
  • گرگز اندام‌ها که ممکن است به دنبال بیماری‌های مختلفی ایجاد شود
  • خشکی دهان بعد از درمان‌های پرتوتابی
  • تنگی کانال نخاعی
  • تیک‌های عصبی
  • نورالوژی عصب سه قلو

درمان کمردرد و درد گردن با طب سوزنی

طب سوزنی اعصاب مختلف را تحریک می‌نماید و به دلیل افزایش ترشح اندروفین- انکفالین و بتا اندروفین‌ها روش خوبی جهت تسکین درد خواهد بود. این روش درمانی با تأثیر در کاهش انقباض عضلانی و بهبود حرکت مفصل‌ها در نواحی مختلف بدن باعث کاهش تورم و کبودی می‌شود. یکی از علل مهم این تاثیر به علت بهبود جریان خون در بدن بوده که باعث درمان کمر درد و درد گردن می‌گردد.

درمان سردرد و میگرن با طب سوزنی

روش‌های درمانی مختلفی برای درمان انواع سردرد و میگرن وجود دارد. طب سوزنی یکی از این روش‌های درمانی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد استفاده از این روش نتیجه فوق‌العاده ای در بهبود سردردهای میگرنی دارد.

درمان سردرد و میگرن با طب سوزنی

درمان سیاتیک

به دنبال استفاده از این روش برای درمان سیاتیک گردش خون و انر\ی در اندام‌های مرتبط با این عصب بهبود می‌یابد. به همین دلیل استفاده از این روش باعث از میان رفتن التهاب و گرفتگی عصب سیاتیک شده و روند درمان را به صورت چشمگیری تسریع می‌نماید.

درمان بیماری‌های رماتولوژیک

یکی از علائم مهم بیماری‌های رماتولوژیک و انواع رماتیسم‌های مفصلی درد و کاهش دامنه حرکت مفاصل است. این روش درمانی جهت کاهش عوارض ناشی از انواع رماتیسم بسیار کاربرد دارد.

درمان فیبرومیالژی با طب سوزنی

فیبرومیالژی یک سندرم مزمن است که به شکل طولانی مدت افراد را درگیر می‌کند. این سندرم علائم متعددی دارد و موجب بروز نشانه‌های زیر در بیمار می‌گردد:

• درد عضلانی و استخوانی
  • گرفتگی قسمت‌هایی از بدن
  • ضعف و خستگی
  • اختلالات خواب و ادراک
دردها و مشکلات ناشی از فیبرومیالژی با طب سوزنی بهبود می‌یابد

درمان فیبرومیالژی همچنان کاری دشوار و چالش برانگیزی است، اما استفاده از داروها، روش‌های درمانی و تغییر سبک زندگی می‌تواند به شما در مدیریت علایم بیماری و بهبود کیفیت زندگی کمک کند. با توجه به اینکه هنوز درمان قطعی برای درمان این بیماری معرفی نشده است استفاده از این روش برای درمان فیزرومیالژی نتیجه فوق‌العاده‌ای به دنبال خواهد داشت.

درمان سایر بیماری‌های اسکلتی-عضلانی

سایر بیماری‌هایی که درمان آن‌ها در حوزه طب فیزیکی و توانبخشی بررسی می‌گردد و طب سوزنی نقش موثری در درمان آن‌ها دارد عبارتند از:

• دردر زانو
  • درد شانه بعد از عمل آرتریت روماتوئید
  • رگ به رگ شدن نواحی مختلف بدن
  • آرنج تنیس‌باز

طب سوزنی چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

علاوه بر مشکلات اسکلتی-عضلانی که درمان آن در حیطه طب فیزیکی و توانبخشی است، بسیاری از بیماری‌های دیگر نیز به کمک این روش قابل درمان هستند.

درمان بیماری‌های زنان

برخی از بیماری‌های زنان که با طب سوزنی درمان می‌شوند عبارتند از:

• سندرم تخمدان پلی‌کیستیک که امروزه بسیاری از دختران و زنان را درگیر نموده است.
  • علائم و مشکلات ناشی از یائسگی مانند گر گرفتگی، تغییر در خلق و خو و..
  • آندرومتریوز که می‌تواند درد و خونریزی‌های شدیدی به دنبال داشته باشد.
  • افسردگی بعد از زایمان
  • سندروم قبل از قاعدگی
  • سندرم منوپوز
  • عفونت‌های مکرر مثانه
  • مثانه هایپراکتیو
  • اختلالات قاعدگی
  • دردهای دوران قاعدگی

درمان اختلالات جنسی و ناباروری با طب سوزنی

امروزه ناباروری و بیماری‌های جنسی در آقایان و خانم‌ها بیشتر دیده می‌شود. نقش موثر این درمان به‌عنوان روشی که بازدهی خوبی در درمان این مشکلات داشته است ثابت شده است. یکی از علل پیشنهاد این روش درمانی برای این اختلالات عدم پاسخدهی مناسب درمان‌های دارویی است.

کاربرد طب سوزنی در زیبایی و جوانسازی

امروزه طیف وسیعی از بانوان و حتی آقایان هزینه‌های هنگفتی برای جوانسازی و زیبایی پرداخت می‌کنند. طب سوزنی یکی از روش‌هایی است که پزشکان در این حوزه پیشنهاد می‌کنند.

کاربرد این درمان در زیبایی و جوانسازی

برخی از مشکلاتی که در نتیجه استفاده از این روش درمانی بهبود می‌یابند عبارتند از:

• جوانسازی و شادابی پوست
  • رفع خطوط خنده و اخم، خطوط دور و کنار چشم
  • رفع افتادگی ابروها، پلک‌ها، چانه و گونه‌ها
  • درمان پسوریازیس
  • کاهش، سفت کردن و یا از بین بردن غبغب
  • چاق و لاغرتر شدن صورت
  • درمان ریزش مو (آلوپسیا) و کمک به رشد مجدد مو
  • لیف صورت، لب و برجستگی گونه و لب
  • درمان جای جوش و انواع اسکار
  • لیفت و فرم دهی اندام‌ها بخصوص باسن و سینه‌ها

چه کسانی نباید از طب سوزنی استفاده کنند؟

طب سوزنی روشی است که به صورت معمول تاثیر منفی برای بیماران نخواهد داشت اما برخی موارد منع استفاده عبارتند از:

• نوزادان و کودکان با سن کم
  •  بیماران بسیار مسن و یا ضعیف
  •  افرادی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند باید با پزشک خود مشورت نمایند
  • بیماران مبتلا به اختلالات خونریزی
  • ابتلا به کمخونی شدیدی
  • افراد بسیار ضعیف و بسیار لاغر
  • افراد با قند خون بسیار پایین
  • افرادی که به دلیل ضعف و فشار خون پایین به صورت مرتب دچار حالت غش و بی‌حالی می‌شوند.
  • بیمارانی که دارای فوبیا یا ترس از سوزن هستند
  • خانم‌های باردار باید با احتیاط و مشورت با پزشک خود از این روش استفاده کنند.