4.9/5 - (263 امتیاز)

پی آر پی شانه و پی آر پی زانو امروزه دو روش کم تهاجمی موثر در درمان درد شانه و زانو به حساب می‌آید. اما مهم‌ترین مزایای این روش چیست؟ مراقبت های بعد از پی آر پی شانه و زانو چگونه است؟ قیمت و هزینه تزریق پی آر پی شانه و زانو چقدر است؟ بهترین مرکز تزریق پی آر پی شانه و زانو کجاست؟ فیزیوتراپی بعد از تزریق پی آر پی الزامی است؟ نظرات مردم در مورد این روش درمانی چیست؟ بهترین مرکز پی آر پی شانه و زانوی تهران کجاست؟ آیا تزریق پی آر پی درد دارد؟

همه این موارد جزو سوالاتی است که بیماران و مبتلایان به بیماری های اسکلتی و عضلانی می‌خواهند قبل از استفاده از این روش درمانی پاسخ آن را بیابند. در این صفحه از کلینیک درد پیشگام به این سوالات پاسخ داده ایم. همچنین در صفحه مطالب آموزشی این سایت نیز می‌توانید اطلاعات کاملی از تمامی جنبه های این روش و سایر روش‌های غیرجراحی درمان درد مطالعه کنید.

این ماده باعث تحریک رشد و ترمیم در بدن انسان می شود. بدن ما دارای قدرت ترمیم و قدرت بازسازی در خود دارد که با وجود فاکتورهای رشد غنی‌شده این ترمیم بسیار زیاد می‌شود. PRP  یکی از روش‌هایی است که امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا به‌صورت یک روش غیر جراحی برای ترمیم مفاصل زانو شانه و مفصل مچ پا به‌کرات استفاده می‌شود.

پی آر پی یا پلاسمای غنی شده

پی آر پی شانه

در پی آر پی شانه هم هدف افزایش میزان ترمیم و افزایش تحریک بافت در ترمیم ذاتی بدن بر اساس تحریک فاکتورهای رشد پلاسمای غنی‌شده از پلاکت می‌باشد. یعنی در شانه هم سعی بر آن است که با ورود فاکتورهای رشد به داخل مفصل، ترمیم رباط پاره تاندون‌هایی که دارای پارگی ناکامل هستند و همچنین صدمات مفصلی در غضروف مفصل و همچنین کشیدگی‌های تاندون تسریع پیدا کند.

تزریق پی آر پی شانه از روش های ایمن و غیر تهاجمی برای درمان مشکلات و بیماری های مرتبط با شانه است. برای این کار ابتدا مقداری خون از بیمار می گیرند و طی فرآیندی پلاسمای غنی شده از پلاکت را به ماهیچه ها یا تاندون های شانه بیمار تزریق می کنند. افزایش دامنه حرکت شانه و رفع درد از کاربردهای پی آر پی شانه هستند که در ادامه به جزئیات بیش تری از آن می پردازیم.

پی ار پی شانه

در PRP دست هم که عمدتاً بر اساس درگیری تاندونی و صدمات منجر به جابه‌جایی در دست اتفاق می‌افتد می‌توان با انجام این اقدام درمانی ثبات مفصل را بالا برد توصیه می‌کنیم تزریق آن در شانه و دست حتماً زیر سونوگرافی انجام شود به دلیل این‌که دقت کار بسیار بالا می‌رود و نتایج بیمار بهتر می‌شود.

درمان درد شانه با تزریق پی آر پی شانه

• پارگی روتاتور کاف: قسمتی از عضلات و تاندون ها که باعث نگه داشتن مفصل شانه می شوند، روتاتور کاف نام دارد. آسیب و پارگی روتاتور کاف با درد و اختلال در حرکت شانه همراه است. در صورت پارگی کامل روتاتور کاف، تاندون از استخوان جدا می شود. پی آر پی در پارگی کامل به عنوان درمان کمکی کاربرد دارد.
  • آرتریت شانه: آرتریت یا آرتروز شانه به دلیل ساییدگی و فرسایش غضروف ایجاد می شود. تزریق پی آر پی شانه می تواند از شدت التهاب بکاهد و از پیشرفت آرتروز جلوگیری کند. از آنجایی که پی آر پی حاوی پلاکت های زیادی است، غضروف های جدیدی نیز در بدن تشکیل می شوند.
  • بورسیت: کیسه حاوی مایع بورس نام دارد که روی مفصل قرار گرفته و محافظ بین استخوان و تاندون است. بورسیت بیشتر کسانی را تهدید می کند که از شانه هایشان زیاد کار می کشند.
  • لق شدگی: هنگامی که قسمت بالایی یا سر بازو از حفره گلنوئید خارج شود، عارضه لق شدگی یا دررفتگی ایجاد می گردد که دارای طیف متفاوتی است. تزریق پی آر پی شانه به ترمیم بافت آسیب دیده کمک می کند.
  • تاندونیت: آسیب و التهاب به تاندون ها باعث بروز تاندونیت می شود. تاندونیت انواع مختلفی دارد که پی آر پی شانه برای التهاب تاندون فوق خاری به کار برده می شود.
  • شانه یخ زده: در این حالت کپسول شانه که اجزای شانه را در کنار هم نگه می دارد، دچار ضخامت و خشکی می شود. طی تحقیقات انجام شده تزریق پی آر پی کپسول شانه را از این حالت در می آورد و بهبود می بخشد.

مزایای تزریق پی آر پی شانه

پی آر پی یکی از روش های موثر درمانی است که به عنوان جایگزین عمل جراحی استفاده می شود اما نیازی به بخیه ندارد. همچنین کسانی که داروهای مسکن مصرف می کنند، می توانند از پی آر پی شانه برای رفع درد شانه های خود بهره بگیرند.

برای تزریق پی آر پی شانه از بیمار خون گرفته می شود تا پلاسمای غنی از پلاکت را به شانه او تزریق کنند. همین امر سبب می شود تا دیگر بیماری خاصی انتقال پیدا نکند.  از طرفی چون پلاسمای غنی پلاکت از بدن بیمار گرفته شده، احتمال بروز حساسیت ها و عفونت ها کاهش می یابد.

یکی دیگر از مزایای تزریق پی آر پی شانه دوره نقاهت آن است. برخی از روش ها همانند جراحی به استراحت طولانی مدت (حدود ۱ ماه) احتیاج دارند اما دوره نقاهت تزریق پی آر پی ۱ هفته است و فرد پس از این مدت می تواند به امور زندگی خود بپردازد.

پی آر پی زانو

مهم‌ترین مفصلی که در آن امروز PRP کاربرد دارد مفصل زانو می‌باشد. صدمات زانو شامل آرتروز زانو تا درجه سه پارگی مینیسک تا درجه‌دو و پارگی ناکامل رباط صلیبی و همچنین سندرم پاتلو فمورال یا کندرومالاسی زانو یا نرمی غضروف کشکک هم از مواردی هستند که به‌صورت بسیار عالی به PRP جواب می‌دهند. پی آر پی زانو در بسیاری از این افراد با تحریک رشد و ترمیم سلول‌های بنیادی موجود در مفصل موجب ترمیم شگفت‌انگیز مفصل می‌شود. به‌طوری‌که در بعضی بیماران حتی تغییرات ام آر آی هم دیده می‌شود، درد عمده بیماران بعد از انجام آن به‌صورت بارزی کاهش پیدا می‌کند شروع اثر PRP از بیست و چهار تا چهل و هشت ساعت بعد از تزریق و حداکثر اثر آن حتی تا چند ماه بعد ادامه پیدا می‌کند.

توصیه می‌شود بعد از انجام پی آر پی زانو فیزیوتراپی یا طب سوزنی حتما انجام شود تا اثر PRP و درمان کامل آن با فرآیندهای توان‌بخشی تشدید شود. همچنین به مدت سه ماه فشار آوردن بر زانو مانند پله یا سطوح ناهموار می‌تواند اثرات PRP زانو را تخریب کند.‌

پی ار پی زانو

تزریق پی آر پی زانو از روش های درمانی محسوب می شود که برای مشکلات مرتبط به زانو و مفاصل استفاده می شود. پس از اینکه روش های ابتدایی همانند فیزیوتراپی در درمان موثر واقع نشوند، از پی آر پی بهره می گیرند. پی آر پی تا حد زیادی از جراحی جلوگیری می کند یا آن را به تعویق می اندازد. تاثیر گذاری بالای این روش باعث شده تا اخیراً توجه زیادی را به خود جلب کند.

همان‌طور که گفته شد پی آر پی (PRP) از روش های جدید درمان است که مقدار قابل توجهی پلاکت را دارا است. پلاکت در بدن نیز وجود دارد که در کارایی بهتر مفاصل و عضلات، ترمیم و باسازی بافت های آسیب دیده و کاهش درد محل آسیب تاثیر می گذارد. پلاکت های بدن بیمار در پی آر پی مورد استفاده قرار می گیرد و به همین دلیل دیگر انتقال بیماری و بروز آلرژی وجود ندارد. همه این موارد باعث شده تا پی آر پی مورد توجه و استقبال قرار گیرد.

در تزریق پی آر پی زانو پزشک مقداری خون از بدن شما دریافت می کند و آن را در سانتریفیوژ می گذارد تا سوسپانسیون غلیظی از پلاکت ها در پلاسما به وجود آید. سپس زانو را بی حس می کند و تزریق پی آر پی را انجام می دهد. تزریق پی آر پی از ۱ تا ۳ نوبت متغیر است.

کاربرد تزریق پی آر پی زانو

برای افرادی که درمان های ابتدایی را پشت سر گذاشته اند و نتیجه ای دریافت نکرده اند، پی آر پی تجویز می شود تا مشکلشان رفع شود. همچنین زمانی که مفصل زانو قابل تعویض نباشند نیز پی آر پی پیشنهاد می شود. در شرایطی که بیماران به داروهای ضد التهابی حساسیت دارند یا دارو درد را برطرف نمی کند، پی آر پی مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از مشکلات و بیماری هایی که با پی آر پی قابل درمان هستند، عبارتند از:

• تاندونوپاتی
  • پارگی تاندون
  • درد مزمن زانو
  • پیچ خوردگی
  • کشیدگی های عضلانی
  • آرتروز زانو
  • آسیب های وارد شده به رباط صلیب قدامی

توصیه هایی برای تزریق پی آر پی زانو

پس از تزریق دردی با شدت کم تا متوسط در فرد ایجاد می شود که کاملاً طبیعی است. درد پس از پی آر پی به دلیل سازگاری با بدن و شروع روند بهبودی به وجود می آید. مصرف آب و نوشیدنی ها پس از پی آر پی بدن را هیدراته نگه می دارد و به روند بهبودی کمک می کند.

برای تسریع بهبودی و دریافت نتیجه از تزریق پی آر پی زانو، بهتر است توصیه های مراقبتی زیر را انجام دهید.

• پرهیز از مصرف الکل، کافئین و کشیدن سیگار در هفته های نخست
  • پرهیز از گذاشتن کمپرس یخ یا آب گرم روی محل تزریق تا ۳ روز پس از تزریق
  • خودداری از استحمام در روزهای اول
  • مصرف داروها زیر نظر پزشک

یکی از موارد حائز اهمیت پس از تزریق پی آر پی زانو استراحت کافی است. ۱ روز باید به طور کامل استراحت کنید و در ۲ روز بعدی به طور محدود زانوهایتان را تکان دهید. البته زانوهای خود را بی حرکت نگذارید زیرا حرکت تاثیر بسزایی در بهبودی دارد.

پی آر پی مینیسک زانو در چه مواردی انجام می‌شود؟

یکی از اصلی‌ترین موارد انجام این درمان پی آر پی مینیسک زانو می‌باشد در PRP مه زیست که زانو تزریق فاکتورهای رشد در داخل مفصل موجب افزایش قدرت ترمیم در زانو شده و سلول‌های بنیادی موجود در مینیسک را فعال می‌کند و در بین سه درجه پارگی مینیسک بخصوص در درجه یک و دو پارگی بسیار مؤثر می‌باشد البته سایر درمان‌های توان‌بخشی مانند تقویت عضلات چهار سر آزادسازی عضلات درگیر و همچنین انعطاف و کشش عضلات پشت‌پا و ساق پا و عضلات خارجی ما باید در کنار تزریقات درمانی صورت بگیرد تا جواب خوبی در پارگی مینیسک ایجاد شود.

مراقبت‌های قبل و بعد از پی آر پی زانو

پی آر پی زانو که مهم‌ترین PRP  بدن می‌باشد و مورد تأیید وزارت بهداشت و درمان ایران قرار گرفته است. تغلیظ پلاکت‌ها و پلاسمای غنی‌شده از آن در داخل زانو می‌باشد بنابراین نباید در این روش پلاکت‌ها تخریب شود، پلاکت‌های موجود در خون توسط آسپرین و داروهای ضد انعقاد تخریب می‌شود به بیماران توصیه می‌کنیم حداقل یک هفته تا ده روز آسپرین خود را قطع کنند و بعد اقدام به انجام پی آر پی زانو و یا مچ پا کنند.

آسپرین ممنوع

همچنین استفاده از زنجبیل می‌تواند تا حدودی بر روی PRP زانو تأثیر بگذارد بنابراین توصیه می‌کنیم از زنجبیل نیز استفاده نکنند همچنین استفاده از داروهای کورتون غلیظ و با غلظت بالا مانند متیل پردنیزولون نیز می‌تواند تأثیر PRP را کاهش دهد‌.

بعد از انجام پی آر پی زانو به مدت حداقل هفتاد و دو ساعت استفاده از داروهای مسکن ضدالتهابی مانند ناپروکسن، دیکلوفناک سرکه سیب و این‌همه ترسیم ممنوع می‌باشد و بیماران درصورتی‌که درد داشتند می‌توانند از داروهایی که خاصیت ضد التهابی دارد استامینوفن استفاده بکنند.

تزریق PRP در کلینیک پیشگام

سؤالی که بسیاری از بیماران می‌پرسند این است که بهترین مرکز برای انجام این اقدام درمانی در تهران کجاست بهترین مرکز برای انجام PRP مرکزی است که از کیت‌های مناسب برای پیاده‌روی شما استفاده کند و در کنار آن هزینه مناسبی برای انجام آن از شما دریافت کنند همچنین در شرایطی که بیماران بعد از انجام آن جریانات توان‌بخشی برای آن‌ها انجام شود درمان آن‌ها کامل طرح و پی آر پی آن‌ها مؤثرتر خواهد بود در کلینیک پیشگام پی آر پی و اقدامات توان‌بخشی به همراه یکدیگر صورت می‌پذیرد و از کیت‌های کره‌ای جهت درمان بیماران در حال حاضر استفاده می‌شود.

کیت های پی آر پی

عوارض PRP

خدا رو شکر به دلیل آنکه پی آر پی زانو و شانه یک درواقع تزریق از داخل خود بدن می‌باشد و خون خود انسان تغلیظ شده و پلاکت‌های آن جدا می‌شود و تزریق می‌شود بنابراین برای بدن ما ضرری ندارد بلکه چون از ماده داخلی بدن استفاده‌شده است در هنگام تزریق اگر اصول ایمنی و استریل استفاده شود خطر عفونت هم کاهش پیدا می‌کند ولی مهم‌ترین خطر پیاپی عفونت محل تزریق می‌باشد که در هر تزریقی ممکن است ایجاد شود.

چند تزریق PRP برای درمان لازم است؟

مقالات مختلف به کتاب‌های مختلف و گاه اعلان‌های مختلف نظرات متفاوتی در مورد میزان پیاده‌روی نیاز دارند البته عموماً تاکید بر انجام سه تزریق می‌باشد اما بعضی دو تزریق را هم انجام می‌دهند فواصل تزریق از یک هفته تا یک ماه متغیر می‌باشد و بسته به مشکل و نظر پزشک معالج می‌باشد.

پی آر پی در کلینیک پیشگام

کلینیک پیشگام در تهران در حوزه  درمان‌های غیرجراحی بیماری های اسکلتی‌ و عضلانی فعالیت می‌نماید. کلیه بیماری‌هایی که به آن اشاره نمودیم در کلینیک پیشگام به کمک پی آر پی قابل درمان است. تلفن‌های کلینیک پیشگام جهت رزرو نوبت ویزیت و مشاوره حضوری: ۶۶۵۷۶۹۹۱ و ۶۶۹۱۴۶۵۰