اهمیت-فیزیوتراپی-کمر-بعد-از-عمل
5/5 - (1 امتیاز)

فیزیوتراپی کمر بعد از عمل یکی از روش‌های بازتوانی است.. فیزیوتراپی بعد از عمل کمر از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا انجام آن به همراه تمرینات مربوطه کمک زیادی به قوی تر شدن عضلات می کند. این امر انعطاف پذیری ناحیه مربوطه را افزایش می دهد در نتیجه درد در آن ناحیه کاهش پیدا می کند. انجام فیزیوتراپی و تمرین همراه با آن به منظور بهبود قدرت عضلات، کاهش التهابات و تورم، بهبود تعادل، کنترل حرکت و افزایش محدودیت حرکت های مفصلی انجام می گیرد.

فواید انجام فیزیوتراپی کمر بعد از عمل

همان طور که اشاره شد، انجام فیزیوتراپی بعد از عمل کمر فواید زیاد و اثربخشی دارد و انجام آن بسیار مهم و حائز اهمیت است. در ادامه برخی از فواید انجام آن را بعد از انجام عمل کمر بررسی می کنیم:

• کاهش درد: همان طور که اشاره شد، انجام تمرینات و تکنیک های فیزیوتراپی سبب کاهش درد می شود. این امر به تسریع فرایند بهبودی بیمار کمک می کند.
  •  تقویت عضلات: انجام فیزیوتراپی کمر سبب تقویت و انعطاف پذیری عضلات پشت و شکمی کمر می شود که این عضلات در محدودیت حرکتی و درد کمر نقش دارند.
  • بهبود تعادل و کنترل حرکت: انجام تمرینات فیزیوتراپی سبب بهبود تعادل و کنترل حرکات بدن می شوند زیرا انجام تمرینات به صورت مستقیم بر روی قدرت و عملکرد عضلات تاثیر می گذارند.
  • حفظ حرکات پس از انجام عمل: همان طور که می دانید، پس از انجام عمل جراحی، مفاصل ناحیه مربوطه خشک می شوند اما انجام فیزیوتراپی پس از عمل جراحی سبب کمک به حفظ حرکات مفصلی می شود.
فواید فیزیوتراپی کمر بعد از عمل

روش های درمانی مکمل در کنار فیزیوتراپی کمر بعد از عمل

انجام فیزیوتراپی پس از عمل جراحی فواید بسیار زیادی دارد و انجام آن به فرایند بهبودی فرد کمک می کند اما پزشکان توصیه می کنند که در چنین مواقعی از چندین روش درمانی، به عنوان مکمل  یکدیگر استفاده کنید. با این کار به تسریع روند بهتر شدن خود کمک می کنید. برخی از روش های درمانی مکمل در کنار فیزیوتراپی کمر عبارتند از:

• ماساژ: ماساژ سبب کاهش درد و کمک به عضلات به منظور رهایی از تنش و افزایش گردش خون می شود.
  • آب درمانی: انجام تمرینات در آب باعث استقامت عضلات و کاهش فشار بر روی مفاصل می شود.
  • انجام طب سوزنی: انجام این روش درمانی سنتی باعث کاهش درد و تسکین التهاب می شود؛ زیرا در این روش نقاطی از بدن مشخص می شوند که این نقاط به عنوان مراکز گردش خون در بدن شناخته می شوند و به محض ورود سوزن و تحریک این نقاط گردش خون در بدن افزایش پیدا می کند.
  • استفاده از داروهای ضد التهاب و تسکین دهنده: در برخی از موارد پزشکان داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و یا داروهای تسکین دهنده درد را به بیمار خود پیشنهاد می دهند که این کار به منظور تسکین سریع تر درد انجام می گیرد.

انواع روش های درمانی در فیزیوتراپی

در فیزیوتراپی علاوه بر استفاده از الکتروتراپی به انجام روش های دیگر مانند ورزش درمانی، ماساژ درمانی و … پرداخته می شود. در ادامه برخی از این موارد را به صورت کامل بررسی می کنیم.

• ورزش درمانی: فیزیوتراپیست ها با توجه به شرایط بیمار ورزش های مخصوصی را طراحی می کنند که فرد با انجام آن ها سریع تر به بهبودی وضعیت کمر و توانبخشی خود برسد. هدف از طراحی و انجام این حرکات تقویت ساختارهای اطراف ناحیه مربوطه است که تحت عمل جراحی ضعیف شده است.
  • استفاده از الکتروتراپی: فیزیوتراپیست ها برای تقویت عضلات از وسایل الکتریکی همچون دستگاه تحریک اعصاب استفاده می کنند.
  • لیزر درمانی:یکی دیگر از روش های مورد استفاده در انجام فیزیوتراپی کمر بعد از عمل، درمان با استفاده از لیزر است. این روش به منظور بهبود آسیب های اسکلتی و ترمیم عضلات آسیب دیده انجام می گیرد.
  • استفاده از کمپرس گرم و سرد:استفاده از کمپرس سرد یخ در فیزیوتراپی به منظور کاهش درد بیمار انجام می گیرد. استفاده از گرما نیز به منظور شل شدن عضلات برای بهبود گردش خون، توسط فیزیوتراپیست ها انجام می شود.
  • استفاده از تکنیک های دستی: در برخی از موارد، فیزیوتراپیست ها به منظور کاهش التهاب و اختلالات در تاندون ها، عضلات، رباط ها و مفاصل از تکنیک های دستی استفاده می کنند.

بررسی نکات قبل و بعد از انجام فیزیوتراپی

در ابتدا توصیه می شود که برای انجام فیزیوتراپی به کلینیک معتبری مراجعه کنید که علاوه بر ارائه خدمات مناسب از مهارت کافی و مناسبی برخوردار باشد. این موضوع باعث می شود احتمال وجود هر گونه مشکلی به حداقل برسد. همچنین انجام برخی از نکات قبل و یا بعد از انجام فیزیوتراپی به تسریع روند بهبودی کمک می کند که در ادامه به توضیح برخی از این نکات می پردازیم:

• همان طور که اشاره شد، فیزیوتراپیست علاوه بر انجام تمرینات در کلینیک، تمریناتی را به بیمار می دهد که انجام دادن آن ها در منزل ضروری است و سبب تسریع روند بهبودی می شود.
  • علاوه بر انجام تمرینات فیزیوتراپی، فیزیوتراپیست توصیه هایی را نیز درباره نوع نشستن، خوابیدن و انواع حرکات روزانه به افراد ارائه می کند که رعایت آن ها پس از عمل کمر بسیار مهم و حیاتی است.
  • در هنگام انجام این ورزش ها ممکن است بدن فرد دچار کشیدگی عضلات شود اما این موضوع نباید مانعی برای انجام تمرینات افراد باشد.
  • به هیچ وجه اقدامی برای بلند کردن اجسام سنگین انجام ندهید زیرا انجام این کار مشکلات بسیاری را به وجود می آورد.
  • احساس درد پس از انجام عمل کمر یک امر طبیعی است و نیازی به نگرانی درمورد این موضوع وجود ندارد؛ البته این درد به مرور زمان کاهش پیدا می کند اما در صورتی که وجود این درد نه تنها کاهش نیافت بلکه بر شدت آن افزوده شد حتماً به پزشک مراجعه کنید و در این مورد به او اطلاع دهید.
  •  سعی کنید پس از انجام عمل جراحی کمر بعد از حدود ۴ الی ۶ هفته و با مشورت پزشک سریعاً برای انجام فیزیوتراپی خود اقدام کنید زیرا در صورتی که فیزیوتراپی کمر بعد از عمل، زودتر و یا دیرتر از زمان موعود انجام بگیرد دیگر انجام آن تاثیر چندانی نخواهد داشت.
درمان انواع کمردرد با فیزیوتراپی در کلینیک پیشگام

انجام فیزیوتراپی کمر بعد از عمل در کلینیک پیشگام

فیزیوتراپی کلیه اندام‌ها از جمله فیزیوتراپی کمر بعد از عمل در کلینیک پیشگام قابل انجام است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد هزینه فیزیوتراپی کمر کافیست با تلفن‌های ما تماس حاصل فرمایید. همکاران بخش پذیرش شما را راهنمایی خواهند نمود. همچنین در صورتی‌که در مرحله قبل از جراحی قرار دارید، می‌توانید از خدمات درمان درد بدون جراحی کلینیک پیشگام مانند طب سوزنی، تزریق اوزون، تزریق پی آر پی و… استفاده کنید.