4.9/5 - (8 امتیاز)

انواع لیزر درمانی

لیزرها شامل دو نوع می شوند: نسل اولیه که عمدتاً تحت عنوان لیزرهای سرد یا لیزرهای با توان پایین عنوان می‌شود. نوع دوم لیزرهای قوی و با توان بالا و قدرت بالا هستند که لیزرهای کلاس چهار یاذ لیزرهای پرتوان نامیده می‌شوند.
نسل قبلی لیزرها که کم‌توان بوده که لیزرهای سرد نیز نامیده می‌شدند در مدت زیاد موجب اثر بخشی در ناحیه محدودی می شدند اما نسل جدید آن ها که پرتوان هستند علاوه ‌بر اثر بخشی بیشتر و عمق نفوذ بیشتر می‌توانند در مدت کوتاه‌تر موجب ایجاد درمان و ترمیم در سلول بشوند. لیزرهای پرتوان که اخیرا در پزشکی استفاده می‌شوند ابتدا فقط در فیلدهای جراحی استفاده می‌شد اما امروزه این لیزرها در اختلالات مفصلی و ستون فقرات در طب فیزیکی و توان‌بخشی استفاده می‌شوند.

درمان درد با لیزر

لیزر چگونه موجب ترمیم درمان می‌شود؟

لیزرها مکانیسم‌های متفاوتی برای درمان دارند یکی از روش‌های لیزر درمانی که از دیرباز مورد استفاده قرار می‌گرفته‌است کاهش التهاب در منطقه می‌باشد کاهش التهاب و تورم برای اسیب در منطقه اولین مرحله در شروع فرایند ترمیم بافت می‌باشد همچنین لیزرها و نورهای متفاوت می‌توانند موجب تحریک میتوکندری شوند یعنی هر لیزر با نور خاص و فرکانس خاص می‌توان از میتوکندری خاصی را به‌صورت اثربخش تحریک کرده و ماده غذایی سلولی یا ATP را افزایش دهد و موجب فرایند ترمیم در مفصل و در ستون فقرات بشود .
لیزرهای پرتوان عمق نفوذ حدود پنج‌تا هفت سانتی‌متر دارند درحالی‌که لیزرهای کم‌توان عمق نفوذ حداکثر نیم سانتی‌متر دارند و بر اساس توان دستگاه می‌توان میزان انرژی مناسب به بیمار داد تا التهاب و درد و کاهش یابد.
لیزرهای پرتوان حداقل باید دو هزار ژول و حداکثر شش هزار ژول در یک جلسه به بیمار داده شود تا از نظر ترمیمی و اثر بخشی مفید واقع شود.

لیزر پر توان

تعداد جلسات مؤثر برای استفاده از لیزر درمانی حدود سه جلسه در هفته می‌باشد و توجه کنید که استفاده در یک جلسه و بیش‌از حد دوز لیزر درمانی می‌تواند موجب افزایش صدمه و تشدید مشکل بیمار بشود .
یکی دیگر از مکانیسم‌هایی که لیزر موجب کاهش درد و آرامش برای بیماران می‌شود تغییر پروسه سینتتیک و فرایند پردازش درد توسط مغز می‌باشد و این پیام‌های سمی که از یک مفصل صدمه‌دیده به‌صورت مکرر به مغز می شود کاهش پیدا کرده و با کاهش تحریک پیام های مهاری مرکزی میزان ترمیم مفصل و صدمه بهتر می‌شود و بیمار احساس آرامش و راحتی بیشتری را پس‌از انجام لیزر درمانی خواهد داشت توجه داشته باشید که دوز بیش‌از حد لیزر می‌تواند این پروسه را مختل و موجب تشدید درد بیماران بشود .
توصیه ما به عمده بیماران این است که اولاً در صورت امکان از لیزرهای پرتوان به نسبت لیزرهای کم توان جهت کاهش سرعت درد و سرعت ترمیم استفاده کنند
همچنین از لیزر به عنوان تنها مدالیتی درمانی استفاده نکنند ، بلکه از سایر روش‌های هم‌زمان طب فیزیکی مانند مانیپولاسیون و طب سوزنی هم استفاده کنند تا نتیجه درمانی خوبی حاصل شود.

لیزر درمانی در چه بیماری‌های کاربرد دارد؟

بیشترین کاربرد لیزر درمانی در بیماری‌های زیر است:

درمان بیماری ها با لیزرتراپی

• دیسک کمر
  • دیسک گردن
  • سیاتیک
  • دردهای زانو
  • دردها و گرفتگی‌های ستون فقرات و گرفتگی‌های عضلانی
  • سندرم تونل کارپ
  • التهاب مفاصل
  • بیماری نوروپاتی
  • بیماری‌های شانه مانند شانه یخ‌زده
  • خار پاشنه