4.4/5 - (30 امتیاز)

اوزون تراپی در کشور امریکا محدود انجام می‌شود اما در کشورهای اروپایی بسیار رایج و شایع می‌باشد.

روش های اوزون تراپی

اوزون تراپی به چندین روش انجام می‌شود:

• تزریقات مستقیم آن به بافت‌ها به‌خصوص برای درمان مشکلات ستون فقرات و بیماری‌های مفاصل و بخصوص درمان غیرجراحی آرتروز زانو
  • جهت درمان‌های موضعی در مواردی مانند زخم
  • تزریق داخل خون برای بیماری‌هایی که منشأ ایمنی و یا عفونی بالا دارند مانند بیماری‌های سیستمیک عفونی و یا بیماری‌های با منشأ عصبی مانند ام‌اس و یا بیماری‌های حرکتی موتور نورون

ازن تراپی روشی بسیار ایمن می‌باشد که در واقع از مولکول‌های اکسیژن جهت درمان استفاده می‌کند بنابراین عارضه خاصی ندارد، اما ممکن است همه بیماران به آن پاسخ مناسبی ندهند.

اوزون تراپی در واقع بر این فلسفه استوار است که مولکول‌های سه‌ظرفیتی اکسیژن شکسته و شکسته شدن این فرایند در بدن موجب آزاد شدن انرژی بسیار مناسبی برای ترمیم بافت‌ها می‌شود و رادیکال‌های اکسیژن که از این فرایند شکستن ایجاد می‌شود به مواد التهابی و مضر چسبیده و موجب کاهش دراماتیک درد می‌شود. کاهش درد شدیدی که در لحظه و بلافاصله بعد از تزریق ازون ایجاد می‌شود به دلیل همین رادیکال‌های اکسیژن می‌باشد

البته این درمان که درواقع فرایندی جهت کاهش التهاب و افزایش میزان ترمیم در بدن می‌باشد نباید به‌تنهایی بکار رود و حتماً همراه آن باید روش‌های دیگری مانند فیزیوتراپی و درمان‌های توان‌بخشی به کار گرفته شود تا مؤثر حاصل شود.

اوزون درمانی برای کمردرد

اوزون درمانی برای کمردرد و بخصوص برای دیسک کمر بکار برده می‌شود. ازن تراپی که در اطراف ستون فقرات برای کمردرد انجام می‌شود با کاهش التهاب در بافت‌ها و همچنین کاهش صدمات سلولی و افزایش قدرت ترمیم موجب می‌شود بیمار به‌صورت سالم و به‌صورت دراماتیک از کمردرد رهایی پیدا کند.

در مورد اوزون درمانی دیسک کمر فلسفه دیگری وجود دارد، دو نوع تزریق ازن در مورد دیسک کمر وجود دارد.

اوزون درمانی کمر

یک نوع تزریق که در آن ازن در کنار ستون فقرات و در کنار عصب ملتهب زده می‌شود و به‌این‌ترتیب التهاب در بافت و بسیار کم کرده و موجب ترمیم صدمه سلولی می‌شود

نوع دیگر اوزون درمانی موردی است که در اتاق عمل و در داخل دیسک ازون زده می‌شود تا حجم دیسک کوچک شده و فشار بر روی عصب کاهش پیدا کند توجه داشته باشید یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که دیسک کمر برای انسان ایجاد می‌کند واکنش بافت مفصلی داخل غضروف دیسک و آنتی‌ژن‌های بدن می‌باشد یعنی بعداً آنتی‌ژن‌های غضروف داخلی دیسک را نمی‌شناسد و به آن واکنش التهابی شدید و درد زیادی ایجاد می‌کند و با کاهش التهاب به‌صورت غیر مضر توسط ازن موجب می‌شود که آن ناحیه از التهاب و واکنش‌های تورمی رهایی پیدا کند و به‌این‌ترتیب درد بیمار بسیار کاهش پیدا می‌کند و زمینه برای ترمیم فراهم می‌شود. اوزون علی‌رغم تبلیغات وسیع علیه آن درمان بسیار مناسبی برای دیسک کمر است.

اوزن درمانی زانو

اوزون درمانی برای مفاصل زانو و همچنین شانه مفاصل مچ دست و خار پاشنه و همچنین برای مفصل مچ پا هم بکار برده می‌شود.

ازن تراپی زانو از بقیه مفاصل رایج‌تر بوده و کمک می‌کند که التهاب در منطقه بسیار کاهش پیدا کند و درصورتی‌که با دوز مناسب استفاده شود از خاصیت ترمیمی یا پرولوزون یا پرولوتراپی هم بهره ببرد که به آن پرولوتراپی با اوزون گفته می‌شود. با این روش سلول‌های صدمه‌دیده تحریک می‌شوند تا ترمیم خود را تسریع کنند.

اوزون تراپی زانو

سلول‌هایی که صدمه کامل ندیده‌اند امکان ترمیم آن‌ها وجود دارد و بعضی از این سلول‌ها با افزایش انرژی ناشی از شکستن ازن و میزان اکسیژن فراوانی که در منطقه آزاد می‌شود می‌توانند خود را بازسازی کنند و درد بیمار بسیار در طولانی‌مدت و به‌صورت دائمی هم کاهش پیدا کند.

کاهش درد حاد در اوزون تراپی به دلیل رادیکال‌های اکسیژن و کاهش درد مزمن به دلیل فرایند ترمیمی است که اتفاق می‌افتد.

توجه داشته باشید که ازن خاصیت ضدمیکروبی و ضد عفونت دارد بنابراین ممکن است همراه با سایر تصویرها هم به‌صورت کمکی استفاده شود تا ریسک عفونت در تزریقات کاهش پیدا کند.

همچنین ازن به دلیل آنکه خاصیت ضدعفونی‌کننده و ضدمیکروبی دارد، در زخم‌ها برای افزایش میزان خون‌رسانی و کاهش حجم باکتری‌های موجود در پوست کمک‌کننده است و بنابراین برای درمان زخم بسیار کمک می‌کند.

اوزون درمانی دست

اوزون تراپی دست هم مانند سایر مفاصل به جهت کاهش التهاب و افزایش ترمیم و افزایش قدرت دست انجام می‌شود. در این روش ممکن است مفاصل کوچک و بند انگشتان و همچنین آرنج‌ها و یا خود مچ دست تحت تزریق قرار بگیرد.

اوزون تراپی دست

درواقع می‌توان گفت اوزون درمانی با کاهش شدید التهاب می‌تواند یک جایگزین بسیار مؤثر به‌جای کورتون جهت کاهش التهاب عمل کند. چیزی که سال‌ها علم پزشکی به دنبال آن بود.

اوزون تراپی دست که نسبت به ازن تراپی زانو و دیسک کمر جدیدتر می‌باشد به‌تازگی رایج شده است و موجب شده که بیماران بتوانند با کمک ازن درمانی و اکسیژن‌تراپی‌هایی که در داخل کلینیک‌ها قابل انجام است از انجام جراحی‌های آسیب‌زا و زودرس جلوگیری می‌کند.

نظر بیماران در مورد اوزن درمانی

نظر اکثر بیماران در مورد ازن تراپی مثبت می‌باشد و بیشتر بیماران عنوان می‌کنند که بعد از انجام اوزون تراپی درد آن‌ها کاهش پیدا کرده است و انعطاف‌پذیری مفصل بهتر شده است. البته اوزون تراپی به‌تنهایی معجزه نمی‌کند و همان‌طور که عنوان شد باید برکنار سایر روندهای توان‌بخشی به بیمار کمک کند تا از مشکلات اسکلتی عضلانی رهایی پیدا کند.

نظر بیماران در مورد تزریق اوزون

عوارض اوزون درمانی

عمده موارد اوزون درمانی در کلینیک پیشگام تحت هدایت سونوگرافی قابل انجام می‌باشد و نیاز به اتاق عمل نیست اما بعضی از مواردی که نیاز به کوچک کردن حجم دیسک با واکنش ازن و آب دیسک می‌باشد، نیاز است که از تلویزیون‌های اتاق عمل، تحت عنوان c.arm می‌باشد. گاز اوزن در داخل دیسک تزریق شود اما بسیاری از بیماران بدون تزریق در داخل دیسک و تزریق در کنار دیسک و مفصل فاست یا تزریقات کو دال، درد آن‌ها به‌شدت کم شود و سایر روندهای توان‌بخشی را به‌راحتی طی کنند.

اوزون تراپی در کلینیک پیشگام

کلینیک پیشگام در تهران در حوزه درمان‌های غیرجراحی بیماری های اسکلتی‌ و عضلانی فعالیت می‌نماید. کلیه بیماری‌هایی که به آن اشاره نمودیم در کلینیک پیشگام به کمک تزریق اوزون قابل درمان است. تلفن‌های کلینیک پیشگام جهت رزرو نوبت ویزیت و مشاوره حضوری: ۶۶۵۷۶۹۹۱ و ۶۶۹۱۴۶۵۰