طب سوزنی دیسک کمر-درمان سیاتیک و کمر درد
4.9/5 - (10 امتیاز)

طب سوزنی دیسک کمر روشی کم‌تهاجمی است که امروزه برای درمان دیسک کمر و کمردرد پیشنهاد می‌شود. این روش درمانی که توسط پزشک متخصص طب سوزنی و متخصص طب فیزیکی انجام می‌شود، در طی چند جلسه درمانی روی مهره‌های ستون فقرات انجام می‌شود و باعث بهبود عوارض ناشی از بیماری، کاهش درد کمر و التهاب مواصل در این ناحیه خواهد شد. در این مطلب هرآنچه باید در مورد درمان دیسک کمربا طب سوزنی بدانید را با زبانی ساده توضیح خواهیم داد.

روش‌های درمان دیسک کمر و کمردرد کدام است؟

جالب است بدانی که در کشورهای پیشرفته روش‌های مختلفی برای درمان دیسک کمر و کمردرد توصیه می‌شود و بیش‌تر این روش‌ها غیرجراحی هستند. برخی از آن‌ها عبارتند از:

• دارودرمانی
  • آب درمانی
  • طب سوزنی
  • کایروپراکتیک
  • ماساژدرمانی

طب سوزنی دیسک کمر بعنوان یک روش درمانی فوق‌العاده مفید برای بهبود درد و عوارض ناشی از بیماری توصیه می‌گردد. لازم است بدانید که با پیشرفت علم و استفاده از این روش‌های درمانی تنها پنج درصد از بیماران مبتلا نیازمند انجام جراحی باز خواهند بود. جراحان ستون فقرات با تکنیک‌های متفاوتی مانند استفاده از دیسک‌های مصنوعی، برداشتن دیسک بین مهره، ثابت نمودن ستون مهره و… تلاش می‌کنند این بیماری را درمان نمایند.

طب سوزنی دیسک کمر بعنوان یک روش درمانی موثر برای بهبود درد و عوارض ناشی از بیماری توصیه می‌گردد.

چرا طب سوزنی دیسک کمر جایگزینی برای جراحی به حساب می‌آید؟

جراحی دیسک کمر یک روش درمانی با تهاجم بالا به حساب می‌آید و عوارض مخصوص به خود را دارد. در برخی موارد نه تنها بهبودی حاصل نمی‌گردد بلکه مشکلات ناشی از جراحی را نیز به دنبال خواهد داشت. برخی از این عوارض عبارتند از:

• تنگی کانال نخاعی
  • فیلدبک سندرم
  • ایجاد فشار ثانویه بر روی ریشه اعصاب نخاع

سال‌ها قبل سازمان بهداشت جهانی طب سوزنی دیسک کمر را بعنوان یک روش موثر در درمان این مشکل و انواع کمر درد معرفی نمود.

دیسک کمر در بسیاری مواقع به دلیل کاهش مایع دیسک ایجاد می‌گردد. طب سوزنی دیسک کمر باعث افزایش مایع میان‌باقتی اطراف دیسک و نیز افزایش سلول‌های دفاعی بدن می‌گردد و با این سازوکار عوارض ناشی از بیماری بهبود خواهد یافت. همچنین با بلوکه نمودن رشته عصبی پس سیناپی باعث از میان رفتن کمردرد بیمار خواهد شد.

جالب است بدانید که درصد کمی از کمر درد بیماران مربوط به پارگی دیسک است و در بیشتر موارد علت درد ناشی از مشکلات مهره‌های کمری و خاجی مانند آرتروز مفاصل، انحارف ستون فقرات و یا کاهش قوس طبیعی کمر است. به همین دلیل پس از انجام جراحی نه‌تنها درد بهبود نخواهد یافت بلکه احتمال بروز عوارض جراحی نیز وجود دارد.

درصد کمی از مراجعین با کمردرد دچار پارگی دیسک هستند و به جراحی نیاز ندارند

لازم به ذکر است که هیچ گاه انجام جراحی به صورت کامل رد نمی‌شود و گاهی بیمارانی که به اختلالاتی مانند عدم کنترل دفع مواجه می‌گردند لازم است به صورت اورژانسی تحت جراحی قرار گیرند اما در بیشتر موارد استفاده از روش‌های کم‌تهاجمی مناسب در درمان دیسک کمر و کمر درد موثر واقع می‌شود.

چگونه طب سوزنی باعث درمان کمر درد می‌شود؟

طب سوزنی دیسک کمر به سه علت باعث درمان کمر درد می‌گردد:

• طب سوزنی باعث تحریک اعصاب در بافت‌ها و عضلات شده و به همین دلیل روشی موثر در کاهش درد به حساب می‌آید. این باعث اندروفین- انکفالین و بتا اندروفین‌هایی شود که مانند مرفین برای بهبود کمر درد مفید هستند.
  • طب سوزنی دیسک کمر با کاهش التهاب باعث تسریع روند بهبودی خواهد شد.
  • با انجام این روش درمانی جریان خون بهبود یافته و در نتیجه انقباضات عضلانی کاهش می‌یابد. به همین دلیل طب سوزنی باعث بهبود حرکت مفاصل، کاهش تورم و کبودی خواهد شد.

طب سوزنی دیسک کمر چند جلسه است؟

برخلاف بسیاری از روش‌های درمانی که یک تجویز برای بیماران انجام می‌شود، طب سوزنی مبتلایان به یک بیماری می‌تواند متفاوت باشد. به صورت معمول مبتلایان نیاز به ده تا دوازده جلسه دارند. در هر هفته دو جلسه طب سوزنی برای آنان انجام می‌شود. بسته به نوع و شدت بیماری و پاسخ بدن بیمار به روش درمانی تعداد جلسات متفاوت است و در مواردی لازم است تعداد جلسات بیش‌تر با فواصل بیش‌تر توصیه شود.

جلسات طب سوزنی بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه به طول می‌انجامد. در صورت نیاز به انجام سایر روش‌ها مانند ماساژدرمانی یا انجام بادکش احتمال طولانی‌تر شدن جلسه وجود دارد. در اینجا اشاره به این نکته ضروری است که ممکن است در سه تا چهار جلسه اولیه درمان دیسک کمر با طب سوزنی درد شما افزایش یابد اما نگران نباشید چراکه با ادامه درمان تاثیر مفید این روش را خواهید دید.

عوارض طب سوزنی چیست؟

بسیاری از بیماران در مراجعه به کلینیک‌های طب سوزنی از عوارض آن سوال می‌پرسند. اما باید بگوییم که این روش درمانی هیچ عارضه‌ای برای شما نخواهد داشت. طب سوزنی دیسک کمر و یا سایر نواحی یک روش کم‌تهاجمی و کاملا ایمن است که از گذشته رواج داشته است. اما لازم است برای بهره بردن از فواید طب سوزنی به متخصص این رشته یا پزشک متخصص طب فیزیکی مراجعه نمایید.

برخی افراد عنوان می‌کنند که درد یا کبودی از عوارض طب سوزنی است. اما لازم است بدانید که کبودی و خونریزی بسیار کم در محل زوسن طی چند روز برطرف خواهد شد.

طب سوزنی روشی ایمن و بدون عوارض جانبی است

اگر از داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین یا وارفارین استفاده می‌کنید ممکن است طب سوزنی برای شما عوارضی به دنبال داشته باشد. به همین دلیل قبل از اقدام به استفاده از طب سوزنی برای درمان دیسک کمر و یا سایر مشکلات باید با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین جهت کاهش احتمال بروز عفونت باید محل سوزن‌ها را تمیز نگه دارید. فراموش نکنید که مراجعه به کلینیک‌های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی جهت انجام طب سوزنی احتمال بروز هرگونه عارضه ناشی از طب سوزنی را به صفر کاهش خواهد داد.

آیا طب سوزنی برای درمان کمردرد بارداری مفید است؟

بسیاری از زنان در دوره بارداری مخصوصا در زمان شش تا نه ماهگی کمر درد را تجربه خواهند نمود. از آنجایی که منع استفاده از داروهای درمان کمردرد در بیشتر موارد برای زنان باردار وجود دارد، استفاده از طب سوزنی برای درمان کمردرد بارداری بسیار موثر و مفید خواهد بود.

جالب است بدانید که پزشکان جهت کاهش تهوع بارداری نیز انجام طب سوزنی را پیشنهاد می کنند.

طب سوزنی دیسک کمر در کلینیک پیشگام

کلینیک تخصصی پیشگام واقع در غرب تهران با تمرکز بر درمان غیرجراحی بیماری‌های اسکلتی و عضلانی از تزریقات و جراحی‌های بسته و سایر روش‌های نوین جهت درمان بیماران بهره می‌برد. در کلینیک پیشگام طب سوزنی دیسک کمر جهت درمان کمردرد و درد سیاتیک با استفاده از تجهیزات مناسب، سوزن‌های استریل و یکبار مصرف و نیز با بهره‌گیری از پزشکان حاذق و کادر درمانی مجرب انجام می‌گردد.