درمان سیاتیک با تخت دکامپرشن در کلینیک پیشگام توسط دکتر محمدحسین سپهریان
4.5/5 - (25 امتیاز)

درمان سیاتیک با تخت دکامپرشن یکی از روش‌های نوین تجویزی پزشکان متخصص درد و متخصص طب فیزیکی و توانبخشی به است. به طول کلی استفاده از دکامپرشن تراپی یک روش جایگزین و مقرون به صرفه برای روش‌های جراحی بیماری‌های ستون فقرات مانند دیسک کمر، دیسک گردن، سیاتیک و… به حساب می‌آید. در این مطلب تاثیر آن در درمان سیاتیک را بررسی می‌کنیم.

سیاتیک چیست و چه علائمی دارد؟

ریشه‌های عصب سیاتیک که بعنوان بزرگ‌ترین عصب بدن نیز از آن نام برده می‌شود از ناحیه کمر شروع شده و در قسمت انتهایی کمر با هم همگرا شده و این عصب را تشکیل می‌دهند. شاخه های عصب سیاتیک از لگن تا نوک انگشتان پا ادامه می‌یابد. بیماران مبتلا به سیاتیک معمولا از دردهای یک طرفه که از باسن شروع شده و به پاها منتشر می‌شود شکایت می‌کنند.

مهم‌ترین علامت سیاتیک درد یک طرفه است.

این درد ممکن است تمامی مسیر را درگیر نکند و بیمار فقط در قسمتی از این مسیر احساس ناراحتی داشته باشد. از دیگر علائم سیاتیک می‌توان به بی حسی و مور مور اشاره نمود. درمان‌های زیادی برای این بیماری وجود دارد که یکی از آن‌ها درمان سیاتیک با تخت دکامپرشن است. قبل از اینکه در این مورد توضیح دهیم لازم است علل ایجاد سیاتیک را بشناسید.

علل سیاتیک چیست؟

بیماری سیاتیک می تواند علل مختلفی داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

• تحریک دیسک کمر
  • بیرون زدگی یا فتق دیسک کمر
  • سرخوردگی مهره‌های کمری
  • تنگی کانال نخاعی در ناحیه کمری
  • عفونت‌های ستون فقرات
  • وجود تومور در ستون فقرات
  • تومورهای عصب سیاتیک
  • تروما یا ضربه به عصب سیاتیک

تخت دکامپرشن چیست و چه کاربردی دارد؟

آخرین درمان سیاتیک تخت دکامپرشن است که امروزه استفاده از آن در کلینیک‌های درد و طب فیزیکی بسیار مرسوم شده است وسیله ای است که برای کاهش فشار ستون فقرات و درمان بسیاری از بیماری‌های اسکلتی-عضلانی مانند دیسک کمر، دیسک گردن، سیاتیک و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وسیله به تخت رفع فشار ستون فقرات نیز معروف است.

تخت دکامپرشن برای کاهش فشار ستون فقرات استفاده می‌شود

کشش ستون فقرات که به آن تراکشن نیز گفته می‌شود یکی از روش‌های درمانی پزشکان متخصص طب فیزیکی است. هدف از کشش ستون فقرات با تخت دکامپرشن اعمال نیرو به دو استخوان مفصل جهت دور نمودن آن‌ها از هم است. با این اعمال نیرو فضای بیشتری بین مفاصل ایجاد می‌گردد. همچنین باعث کشش بافت نرم اطراف مفاصل نیز می‌شود.

در برخی موارد تراکشن به صورت دستی ایجاد می‌شود اما در بیشتر مواقع و در کلینیک‌های مجهز به تخت دکامپرشن از این دستگاه جهت کشش و رفع فشار استفاده می‌گردد. رایج‌ترین قسمت‌های ستون فقرات جهت اعمال کشش نواحی گردنی و کمری است.

درمان سیاتیک با تخت دکامپرشن چگونه است؟

استفاده از تخت دکامپرشن بعنوان یک روش مکمل درمانی در کنار سایر روش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل برای درمان سیاتیک با تخت دکامپرشن فیزیوتراپ قبل از انجام کشش ستون فقرات با بیماری صحبت می‌کند و برنامه درمانی کلی برای او طراحی می‌نماید.

در این روش درمانی پشتی یا وسایلی جهت راحتی بیمار پشت او قرار گرفته و وی به کمک تسمه‌هایی به تخت بسته می‌شود. با شروع برنامه تخت دکامپرشن کشش ایجاد می‌گردد و قسمت‌هایی از تخت از هم جدا می‌شوند. میزان فشار و کشش بسته به نوع بیماری و وزن بیمار متفاوت است.

در برخی موارد از درمان‌های دستی و تکنیک وارونگی نیز استفاده می‌شود اما درمان سیاتیک با تخت دکامپرشن به علت تکنولوژی‌های به کار رفته بسیار مورد توجه قرار دارد. تخت ترکشن ستون فقرات از فن‌آوری‌های رایانه ای جهت بررسی و ایجاد فشار منفی بین مهره‌های ستون فقرات استفاده می‌کند.

سنسورهای موجود در این تخت وجود مقاومت در عضلات در مقابل کشش و فشار را نشان می‌دهند. در صورت وجود مقاومت عضلانی بیمار، به صورت خودکار فشار کاهش می‌یابد تا انقباض ماهیچه‌ها و عضلات کاهش یابد و مجددا کشش افزایش خواهد یافت. وجود این سنسورها درمان سیاتیک با تخت دکامپرشن را به درمانی ایمن تبدیل نموده است که با در نظر گرفتن مقاومت عضلات میزان اعمال کشش را به صورت موثری تنظیم می‌کند. به این ترتیب احتمال آسیبب به صفر رسیده و درد بیمار بهبود می‌یابد.

تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان سیاتیک با تخت دکامپرشن

دکامپرشن تراپی در هر فرد نسبت به فرد دیگر با توجه به علائم او متفاوت است. برای تعیین تعداد جلسات درمانی ابتدا بیمار مورد معاینات بالینی دقیقی قرار می‌گیرد و نتایج تصویربرداری‌های رادیولوژی، سی تی اسکن و ام آر آی نیز به دقت بررسی می‌گردد. در نهایت با توجه به صلاحدید پزشک برنامه ریزی برای جلسات مورد نیاز درمان سیاتیک با تخت دکامپرشن صورت می‌گیرد.

همچنین ادامه جلسات نیز بسته به پاسخ بیمار به درمان متفاوت است. در برخی موارد لازم است برای مدیریت بهتر بیماری و کنترل مناسب‌تر درد پس از پایان یافتن دوره درمان سیاتیک با تخت دکامپرشن برای بهبود کامل برای چند جلسه دیگر به کلینیک مراجعه نمایید.

جلسات درمان سیاتیک با تخت دکامپرشن چقدر است؟

هر جلسه دکامپرشن تراپی برای درمان سیاتیک حدود ۳۰ دقیقه است. البته بسته به صلاحدید پزشک معالج و نیز خود بیمار متفاوت است. همانطور که گفته شد در طول جلسات دکامپرشن تراپی میزان کشش آن براساس مقاومت عضلات بدن تغییر می‌کند تا بیشترین تاثیر را برای بهبودی بیمار داشته باشد.

استفاده از تخت دکامپرشن برای چه بیمارانی ممنوع است؟

برخی موارد منع مصرف برای استفاده از این روش درمانی جود دارد. از جمله:

• سرطان متاستاز داده شده
  • همجوشی ستون فقرات
  • شکستگی مهره‌های ستون فقرات
  • بیماران با دیسک مصنوعی یا سایر ایمپلنت‌های ستون فقرات
  • پوکی استخوان
  • وجود تومور در ستون فقرات و نخاع

بسیار اهمیت دارد که بیماران به طور کامل معاینه شوند و سابقه پزشکی و سلامتی قبل از شروع درمان با جدول رفع فشار به صورت کامل بررسی شود.

بهترین مرکز درمان سیاتیک با تخت دکامپرشن

در برخی مراکز بیمار مورد ویزیت طب فیزیکی قرار می‌گیرد و جهت انجام سایر اقدامات درمانی مانند جلسات فیزیوتراپی ستون فقرات و انجام دکامپرشن‌ تراپی به سایر مراکز ارجاع می‌شود.

کلینیک پیشگام بهترین مرکز درمان سیاتیک با تخت دکامپرشن در تهران

اما در کلینیک پیشگام با وجود تجهیزات پیشرفته تمامی امور درمانی بیماران از جمله ویزیت و مشاوره تخصصی، فیزیوتراپی، درمان سیاتیک با تخت دکامپرشن و… به صورت متمرکز انجام می‌گردد و هیچ یک از بیماران به سایر مراکز ارجاع نخواهند شد.