زانو-درد-عصبی
4.9/5 - (10 امتیاز)

زانو درد عصبی یکی از انواع زانو درد است که ریشه عصبی دارد و به واسطه فشار، کشیدگی یا التهاب های گوناگون ایجاد می شود. در مواردی درد عصبی زانو با علائمی نظیر سوزش، خارش، ورم و حس سردی همراه است. این نوع درد در زانو تا چه میزان خطرناک است؟ آیا راه درمانی برای این مشکل وجود دارد؟ این مشکل در زندگی و کار افراد پر تحرک اختلال زیادی ایجاد می کند. از همین رو قصد داریم در ادامه به معرفی کامل این نوع زانو درد و روش های درمانی آن بپردازیم.

زانو درد عصبی چیست و چه علائمی دارد؟

عصب پرونئال تنها عصبی است که از زانو رد می شود. این عصب قسمتی از عصب سیاتیک محسوب می شود و علاوه بر زانو تحت تاثیر ستون فقرات و سیاتیک قرار می گیرد. درد عصبی زانو زمانی رخ می دهد که اجزای اطراف مفصل بر اثر آسیب، ضربه یا فشار، عصب باریک مفصل زانو را تنگ و باریک کنند. از آنجایی که عصب پروئنال بین پوست و استخوان قرار دارد، بیش تر در معرض آسیب عضله و استخوان زانو است.

علائم آن به شدت آسیب آن بستگی دارد. اگر فقط لایه بیرونی آسیب ببیند، احساس درد و خشکی در زانو به وجود می آید اما در نوع دیگر خود عصب آسیب می بیند وبا چندین علائم همراه است. گزگز شدن، ورم، سفتی، سوزش، خارش، محدودیت در دامنه حرکت، صدا دادن، عدم تعادل در ایستادن و گرفتگی و ضعف عضلات اطراف زانو از علائم آسیب دیدگی خود عصب زانو هستند.

زانو درد عصبی به چه علت ایجاد می شود؟

این زانو درد به دلیل التهابات، صدمات عصبی و برخی بیماری های دیگر نظیر بیماری قلبی ایجاد می شود. مواردی که باعث این درد می شوند، عبارتند از:

• دراز کشیدن طولانی: هنگامی که دراز می کشید، زانوها تمایل دارند روبه بیرون بچرخند. به همین دلیل خم می شوند اما اگر برای مدت زیادی دراز بکشید به عصب فشار وارد می شود و در زانو درد عصبی به وجود می آید.
  • آسیب به رباط زانو
  • قرار دادن پاها روی یکدیگر: انداختن پاها روی هم دیگر به عادت بسیاری از افراد تبدیل شده است. قرار گرفتن برای طولانی مدت در این حالت آسیب های زیادی را به همراه دارد. آسیب به عصب پرونئال یکی از پیامدهای انداختن پاها روی هم است.
  • قرار گرفتن زانو در فشردگی: هر عاملی مانند بریس، زانو بند، جوراب های تنگ و گچ گرفتن که قسمت پایینی پا و زانو را تحت فشار قرار دهد، می تواند منجر به زانو درد عصبی شود.
  • کیست زانو: کیست با فشار به اعصاب اطراف زانو به درد این ناحیه ختم می شود.
  • صدمه دیدن رباط زانو: عصب زانو ممکن است با آسیب دیدگی رباط زانو دچار باریکی و انقباض شود.
  • بیماری ها: برخی از بیماری ها مانند مشکلات عصبی، فشار خون، روماتیسم، بیماری های قلبی، اختلالات تیروئیدی و بیماری های کلیوی در ایجاد این درد موثر هستند.

این مشکل چگونه قابل تشخیص است؟

تشخیص نوع زانو درد به عهده متخصص ارتوپد است و با انجام معاینات فیزیکی، بررسی سابقه پزشکی و آزمایشات مشخص می شود. معمولاً پزشک با لمس کردن عصب زانو وجود یا عدم وجود این بیماری را تشخیص می دهد. آزمایش های زیر برای تشخیص این مشکل و شدت آن استفاده می شوند:

• اشعه ایکس: اشعه ایکس برای عکسبرداری کلی از زانو و منطقه آسیب دیده استفاده می شود.
  • ام آر آی: ام آر آی روش مناسبی برای تشخیص و تعیین شدت آسیب دیدگی زانو است.
  • سی تی اسکن: سی تی اسکن علت این مشکل و بخش های آسیب دیده را نمایان می کند.
  • نوار عصب و عضله: اگر در آزمایشات انجام شده دلیل این درد مشخص نشود، پزشک نوار عصب و عضله را توصیه می کند. نوار عصب و عضله عملکرد اعصاب را ارزیابی می کند.

نوبت دهی تلفنی نوار عصب و عضله

در تمامی روزهای هفته و هر ساعت از شبانه روز می‌توانید جهت هماهنگی برای انجام نوار عصب و عضله تماس بگیرید

زانو درد عصبی چگونه درمان می شود؟

خوشبختانه درد عصبی زانو با استفاده از تکنیک ها و روش های زیادی قابل درمان است. برای درمان این بیماری باید فعالیت ها و عواملی که باعث درد عصبی می شوند، قطع یا اصلاح شوند. روش هایی که برای درمان مورد استفاده قرار می گیرند، به این ترتیب هستند:

درمان های اولیه

درمان های اولیه زانو درد عصبی شامل مراقبت ها و انجام توصیه های پزشک در خانه است و به عنوان مکمل درمان در کنار سایر روش ها کاربرد دارد. استراحت، کمپرس سرد و گرم، استفاده از کفش های طبی، مصرف داروهای مسکن و ضد التهاب با نظر پزشک و ماساژ دادن زانو با کرم های ضد درد یا آب گرم از اقدامات درمان های اولیه به شمار می روند.

فیزیوتراپی

انجام فیزیوتراپی از روش های بسیار کاربردی و بدون عوارض است که برای افزایش انعطاف پذیری، ترمیم بافت ها، کاهش التهاب، رفع گرفتگی عضلانی، کاهش فشار، افزایش دامنه حرکتی و کاهش درد استفاده می شود. فیزیوتراپی در بخش هایی مانند لیزر درمانی، اعمال گرما و سرما، ماساژ درمانی و اولتراسوند تراپی صورت می گیرد تا عصب پرونئال از فشردگی خارج شود و زانو درد عصبی از بین برود.

فیزیوتراپی زانو برای درمان روماتیسم زانو
در کلینیک پیشگام فیزیوتراپی برای درمان دردهای زانو انجام می‌شود

تمرین های ورزشی

فیزیوتراپیست تمرین هایی نظیر بلند کردن پاشنه، کشش همسترینگ، صاف کردن پا رو به بالا، چمباتمه به دیوار و موارد دیگری را به بیمار ارائه می دهد تا زانو درد عصبی بهبود یابد و دامنه حرکتی افزایش پیدا کند‌. فیزیوتراپیست با توجه به شدت آسیب دیدگی و فشردگی عصب پرونئال برنامه ریزی دقیقی را برای تمرین ها انجام می دهد.

جراحی

جراحی نه تنها برای زانو درد عصبی بلکه برای سایر بیماری ها به عنوان آخرین روش توصیه می شود‌. در صورت وجود کیست، تومور و یا شکستگی در اطراف عصب زانو جراحی صورت می گیرد. همچنین اگر روش های دیگر کارایی لازم برای رفع درد و فشار را نداشته باشند، جراحی انجام می شود.

سخن پایانی

زانو درد عصبی بر اثر آسیب ها، برخی بیماری ها و التهاب ها در سطوح گوناگون به وجود می آید. درد، خشکی، سفتی، تورم و کاهش دامنه حرکتی از علائم شایع این مشکل هستند. روش های درمانی متفاوتی برای این نوع زانو درد وجود دارد که بنابر شرایط جسمانی و میزان آسیب دیدگی به کار گرفته می شوند.