درمان-سیاتیک-با-طب-سوزنی
5/5 - (9 امتیاز)

درمان سیاتیک با طب سوزنی، فیزیوتراپی، تمرین‌ های ورزشی، داروهای تقویتی و جراحی انجام می ‌گیرد اما در این میان راهکاری مورد استفاده قرار می گیرد که علاوه بر عملکرد مناسب با شرایط بیمار همخوانی داشته باشد. طب سوزنی یکی از روش هایی است که برای درمان بیماری‌ های ارتوپدی نظیر سیاتیک مورد توجه بسیاری از متخصصان قرار گرفته است زیرا بدون جراحی انجام می شود، عوارض خاصی ندارد و تاثیر زیادی در بهبودی بیمار می گذارد. طب سوزنی از قدیم در چین مورد استفاده بوده و از آنجایی که اثر بخشی مناسبی دارد نه تنها کنار نرفته بلکه در سایر کشورها نیز استفاده می‌ شود. در این مطلب کلینیک درد پیشگام به نحوه انجام طب سوزنی و عملکرد آن روی سیاتیک خواهیم پرداخت.

سیاتیک چیست؟

عصب سیاتیک طولانی ترین عصب بدن محسوب می شود که از نخاع تا انتهای دو پا را در بر می گیرد. آسیب و فشار به عصب سیاتیک باعث بروز علائمی نظیر گرفتگی، ضعف و بی حسی و درد در کف پا، باسن و لگن می شود. سیاتیک طیف های گوناگونی دارد که در نوع شدید آن حرکت برای افراد بسیار سخت بوده و حتی ممکن است مثانه و روده از کنترل خارج شوند.

علائم ساتیک

از مهم ترین مواردی که در ایجاد آسیب و فشار سیاتیک نقش دارند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• قرار گیری در یک وضعیت به مدت طولانی مانند نشستن پشت میز
  • بلند کردن بیش از اندازه اجسام سنگین
  • اضافه وزن و چاقی
  • پوسیدگی دیسک به واسطه افزایش سن
  • برخی از بیماری‌ها مانند سندرم پیریفورمیس و بیماری ‌های تیروئیدی
  • بیرون زدگی دیسک

انواع روش های درمان درد سیاتیک

• فیزیوتراپی: متخصص فیزیوتراپی جریان الکتریکی را به نواحی مرتبط با سیاتیک اعمال می کند و تمرینات مخصوصی را به بیمار می دهد. از آنجایی که فیزیوتراپی دارای چندین بخش است، کاهش درد، ضعف و بی حسی عضلات را به همراه دارد. فیزیوتراپی معمولاً برای بیش تر بیماران مبتلا به سیاتیک انجام می شود.
  • طب سوزنی: تحقیقات نشان داده است که درمان سیاتیک با طب سوزنی با اثربخشی بالایی همراه بوده اما برای تسریع روند بهبودی باید از راهکارهای دیگر نیز کمک گرفت. به طور کلی از این روش به عنوان درمان قطعی سیاتیک نیز نام می‌برند.
  • دارو: داروهای شل کننده عضلات برای بهبود حرکت و داروهای غیر استروئیدی به منظور کاهش التهاب و درد سیاتیک تجویز می شوند.
  • تزریق کورتون ها: کورتون ها باعث کاهش درد و التهاب اعصاب سیاتیک می شوند اما این روش موقتی است و باید طی چندین مرحله تکرار شود. تزریق کورتون نباید در فواصل کوتاه انجام شود زیرا احتمال بروز عوارض وجود دارد.
  • ورزش: حرکات کششی آهسته، شنا، پیلاتس، یوگا و پیاده روی از جمله ورزش هایی هستند که برای کاهش درد سیاتیک و رفع گرفتگی عضلات توصیه می شوند.
  • جراحی: پزشکان تا جایی که ممکن است از سایر روش ها  استفاده می کنند اما اگر وضعیت فرد بسیار حاد به نظر برسد و کنترل روده و معده خود را از دست بدهد، جراحی صورت می گیرد. جراحی به دو روش دیسککتومی و لامینکتومی قابل اجرا است.

با یک نگاه اجمالی به انواع روش ها می توان به این نتیجه رسید که طب سوزنی جز روش های مناسب برای درمان سیاتیک است زیرا عوارضی ندارد و طبق نتایج به دست آمده تا حدود زیادی درد را کاهش می دهد. آیا طب سوزنی با شرایط خاصی انجام می شود و محدودیتی دارد؟

درمان سیاتیک با طب سوزنی

برای شروع روند درمانی پزشک سوزن های ریزی را روی نقاطی که از قبل مشخص کرده قرار می دهد. این نقاط شامل قسمت هایی است که عصب سیاتیک از آنجا می گذرد. سوزن ها مسیرهای عصبی را تحریک می کنند تا از شدت درد، سوزش، بی حسی، ضعف و سایر علائم سیاتیک کم شود.

طب سوزنی درد سیاتیک را از بین می برد، از فشار وارد شده به عصب سیاتیک و نخاع می کاهد و سبب تقویت عملکرد آن ها می شود. مزایای دیگر طب سوزنی عبارتند از:

• یکی از مواردی که درد سیاتیک را افزایش می دهد، استرس و اضطراب است. طب سوزنی درد ناشی از استرس را می کاهد و باعث ایجاد آرامش در بدن می شود.
  • طب سوزنی گردش خون را در عضلات کمر و پا افزایش می دهد. از همین رو دامنه حرکتی عضلات بیش تر از قبل می شود و فرد راحت تر حرکت می کند.
  • طب سوزنی یکی از روش های غیر تهاجمی و بدون جراحی است بنابراین عوارضی به همراه ندارد.
  • یکی دیگر از مزایای دیگر طب سوزنی هزینه مقرون به صرفه آن نسبت به روش هایی مانند جراحی است.

ویدئوی درمان سیاتیک با طب سوزنی

در این ویدئو آقای دکتر سپهریان در خصوص تاثیر طب سوزنی بر درمان سیاتیک توضیح می‌دهند.

توصیه‌ های درمان سیاتیک با طب سوزنی

طب سوزنی تاثیر بسزایی در درمان درد سیاتیک دارد اما باید در روند درمان به نکات زیر توجه نمایید:

• مهم ترین نکته مراجعه به یک متخصص مجرب است. متخصص طب سوزنی باید به اندازه کافی در درمان بیماری های عصبی سابقه داشته باشد. در غیر این صورت طب سوزنی نه تنها اثر بخشی ندارد بلکه منجر به آسیب به پوست و بدن می شود.
  • سعی کنید در کنار طب سوزنی از سایر روش های درمانی مانند فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی بهره بگیرید تا روند بهبودی سریع تر طی شود.
  • استرس را در هنگام درمان از خودتان دور کنید زیرا استرس و نگرانی باعث تشدید علائم سیاتیک می شوند. با مراجعه به موقع به پزشک و انجام همه توصیه ها و اقدامات سیاتیک بهبود می یابد.

درمان سیاتیک با طب سوزنی کاهش پیدا می کند اما همه افراد نمی توانند از این روش بهره مند شوند. طب سوزنی برای افرادی که علائم زیر را دارند، توصیه نمی شود:

• عدم اختیار مدفوع و ادرار
  • لاغری عضلات اندام تحتانی مانند باسن، پشت ران، پشت ساق پا
  • عدم تعادل در حالت ایستادن
  • ضعف بیش از حد

خدمات طب سوزنی کلینیک پیشگام

سیاتیک از بیماری‌های رایج در میان سالخوردگان است که البته روش‌ های درمانی زیادی دارد. به محض مواجه با علائم سیاتیک به پزشک مراجعه کنید زیرا با گذشت زمان علائم پیشرفت می کند و ممکن است کار به جراحی بکشد. توجه داشته باشید که هیچ کدام از روش ها را خودسر انجام ندهید و طبق برنامه متخصص پیش بروید‌. انتخاب هر روش درمانی به شرایط جسمانی فرد بستگی دارد که توسط متخصص مشخص می شود.

کلینیک پیشگام تهران با حضور پزشکان مجرب کلیه روش‌های درمان درد بدون جراحی را ارائه می‌نماید. طب سوزنی نیز یکی از روش‌های درمانی موثر و قابل ارائه است. برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با ما تماس بگیرید: ۰۲۱۶۶۵۷۶۹۹۱ و ۰۲۱۶۶۹۱۴۶۵۰