درمان-آرتروز-زانو-با-پی-آر-پیprp
4.9/5 - (11 امتیاز)

درمان آرتروز زانو با پی آر پی یکی از موضوعاتی است که شاید درمورد آن شنیده باشید. آرتروز زانو از دردناک ترین مشکلات مفصلی محسوب می شود. این مشکل می تواند افراد در سن های مختلف را درگیر کند. اما روش درمان مناسب برای آن چیست؟ آیا درمان آرتروز زانو با پی آر پی  به خوبی جواب می دهد؟ تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی) یک درمان جدید برای تسکین درد زانو است. پی آر پی زانو روشی ایمن و موثر بوده‌ که به عنوان یک گزینه درمانی مفید شناخته می شود. پی آر پی پلاسمای غنی از پلاکت است و پلاکت ها را از خون انسان تهیه می کنند.

در پلاکت ها فاکتورهای رشد خوبی وجود دارد و بازسازی و ترمیم بافت، التیام رشدی و سرعت بخشیدن به ترمیم نسوج، بهبود عملکرد مفصل و عضلات و کاهش درد محل آسیب را به دنبال دارند. روش درمان آرتروز زانو با پی آر پی پلاکت ‌های خون بیمار را مورد استفاده قرار می دهد؛ از این رو نوعی راه درمانی محسوب می شود که بسیار ایمن بوده و واکنش ‌های آلرژی و انتقال هر نوع بیماری را به همراه نخواهد داشت. به دلیل وجود این مزیت ها درمان آرتروز زانو به کمک پی آر پی پیشنهاد می شود. برای آشنایی بیشتر با این روش درمانی تا انتها همراه ما باشید.

موارد استفاده از پی آر پی زانو

• زمانی که مفاصل ثانویه در آرتروز دچار درد مزمن هستند.
  • درمان های محافظه کارانه با موفقیت انجام نگرفته باشد.
  • در مواقعی که مفصل را نتوان تعویض کرد.
  • بیمارانی که قصد به تاخیر انداختن جراحی را داشته یا کلا نمی خواهند جراحی کنند.
  • تاندونوپاتی
  • زمانی که پارگی یا آسیب عضلانی اتفاق افتاده است.
  • مواردی که تاندون پاره شده است.
  • هنگامی که فیزیوتراپی برای تقویت عضلات مفاصل موفق نبوده است.
  • بیمار به داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن حساسیت دارد. یا زمانی که این داروها باعث تسکین درد نمی شوند.
  • زمانی که تزریق استروئید به خوبی انجام نگرفته یا مواقعی که بیمار نمی خواهد دارو تزریق کند.
پی آر پی چیست
پی آر پی زانو یک درمان قطعی برای ارتروز زانو است

مزایای درمان آرتروز زانو با پی آر پی

عمده مزایای پی آر پی زانو عبارتند از:

• پی آر پی زانو از جمله پیشرفته ترین روش های تسکین درد به شمار می آید که به شکل موثری روند بهبودی اکثر آسیب های اسکلتی عضلانی را افزایش می دهد. در ادامه برخی از فواید پی آر پی زانو آمده است.
  • باعث می شود آسیب های ورزشی مختلف بهبود یابند: برای افرادی که تروما و سایر آسیب های ورزشی زانوی آن ها را با مشکلات و آسیب هایی مواجه کرده است، این روش درمانی به این منظور انجام می گیرد که عملکرد و تحرک زانوی آسیب دیده بازگردد.
  • علائم آرتروز زانو را تسکین می دهد: درمان آرتروز زانو با پی آر پی برای افرادی که دارای درد شدیدی هستند اثربخشی فوق العاده ای دارد. از آن جایی که فاکتورهای رشد فیبرولاست سینوویال و هپاتوسیت در ماده پلاکتی وجود دارد، بازیابی غلظت اسید هیالورونیک زانوها با روش پی آر پی زانو به خوبی انجام می شود. در نهایت معکوس شدن آسیب مفاصل را نتیجه می دهد و باعث متوقف شدن پیشرفت بیماری می شود. لازم به ذکر است درد بعد از پی آر پی زانو بسیار ناچیز است و با مسکن‌های بدون نسخه قابل التیام است.
  • باعث کاهش موثر التهاب می شود: پی آر پی به عنوان یک تکنیک پیشرفته می تواند روند بهبودی را به طور ایمن و موثر سریع تر کند. به خصوص در درمان آرتروز زانو با پی آر پی شاهد کنترل درد و کاهش التهاب و تورم هستیم. نظرات مردم در مورد پی آر پی بسیار مثبت است و از کاهش درد بعد از پی آر پی بسیار رضایت دارند.
  • یک نوع راه درمان ساده و کم تهاجمی محسوب می شود: شروع روش درمانی پی آر پی زانو این طور است که از بیمار خون گرفته می ‌شود. بعد از آن پردازش خون برای غلظت شروع می ‌شود. این کار به این منظور انجام می شود که ماده ای تولید شود و در آن مواد لازم و فاکتورهای رشد خاص برای آسیب یا شرایط ویژه بیمار موجود باشد. در مرحله بعدی تزریق ماده مورد نظر به ناحیه ای که آسیب دیده است آغاز می شود. این روش باعث کاهش نیاز به جراحی می شود.

موارد منع درمان آرتروز زانو با پی آر پی

هر چند این روش خیلی خوب و سریع جواب می دهد اما در مواردی استفاده از آن توصیه نمی شود. در ادامه برخی از شرایطی که درمان آرتروز زانو با پی آر پی مناسب نیستند، ذکر شده است.

• افرادی که دارای وضعیت پزشکی خاص هستند که تزریق پی آر پی زانو این وضعیت را بدتر می کند یا باعث گسترش آن می شود؛ از جمله این موارد می توان عفونت فعال، بیماری متاستاتیک یا بیماری های پوستی خاص را نام برد.
  • افرادی که دارای اختلالات خونی و خونریزی خاص هستند.
  • افرادی که درمان انعقاد خون برای آن ها در حال انجام است و قادر به متوقف کردن موقتی درمان نیستند.
  • افرادی که کم خونی دارند.
  • خانم هایی که باردارند.
درمان ارتروز زانو
یک روش درمان ارتروز زانو در کلینیک درد پی آر پی است

مراحل درمان آرتروز زانو با پی آر پی

روزی که می خواهید تزریق پی آر پی زانو را انجام دهید پزشک نوشیدن 1 تا 1.5 لیتر آب را به شما توصیه می کند. نکته دیگر قابل توجه، حداقل ده روز قبل از تزریق، خودداری از مصرف داروهایی است که پلاکت ها را تحت تاثیر قرار می دهند؛ همانند آسپرین یا ایبوپروفن. پس از این که آخرین تزریق پی آر پی زانو را انجام دادید، تا چند هفته بعد نیز این داروها را مصرف نکنید.

در درمان آرتروز زانو با پی آر پی پزشک اول اقدام به گرفتن مقدار کمی خون از بازوی شما می کند. مرحله بعدی قرار دادن نمونه خون در یک سانترفیوژ است؛ به منظور جدا شدن اجزای خون و ایجاد یک سوسپانسیون غلیظ از پلاکت ها در پلاسما این کار انجام می شود. برخی تغییراتی که در این مرحله اتفاق می افتد، می تواند غلظت های متفاوت اجزای مختلف را ایجاد کند.

در مرحله بعد از درمان آرتروز زانو با پی آر پی شما توسط پزشک بی حس شده و تزریق پی آر پی به فضای مفصلی زانو انجام می‌ شود. برای این که پزشک بتواند تزریق را کنترل کند امکان دارد اولتراسوند را به کار ببرد.

بعد از انجام این کارها مدتی را استراحت کنید. حتما کسی را همراه خود ببرید که بعد از پی آرپی زانو شما را به خانه رسانده و شما را حمل و نقل کند؛ زیرا امکان دارد بعد از تزریق، درد و گرفتگی زانو برای شما به وجود بیاید.

هزینه پی آر پی زانو

هزینه پی آر پی زانو به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ تعداد درمان مورد نیاز، دستگاه ها و تجهیزات مورد استفاده برای تزریق پی آر پی، تجربه و مهارت پزشک از جمله این عوامل هستند. همچنین هزینه بر اساس نوع مشکل تغییر می کند. برای درمان آرتروز زانو به وسیله پی آر پی حتما به متخصص ارتوپد رجوع کنید. او بر اساس آزمایش های انجام گرفته و تصاویری که اسکن شده، هزینه را با توجه به مشکل برآورد می کند.

درمان آرتروز زانو با پی آر پی معمولا تحت پوشش بیمه ‌های درمانی قرار نمی گیرد، ولی در صورت مجزا ذکر شدن در بندهای قرارداد بیمه های تکمیلی مقداری از هزینه توسط بیمه به بیمار پرداخت می شود.