فیزیوتراپی دیسک کمر سیاتیک
4.7/5 - (9 امتیاز)

فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک یکی از کم عارضه ترین روش درمانی است. به عبارت دیگر عوارض فیزیوتراپی دیسک کمر در صورت تجویز صحیح تقریبا صفر است. دیسک ها در کمر مانند واشر هستند که در بین مهره های کمر قرار دارند و کار آن ها کاهش فشار میان مهره ها در زمان انجام دادن حرکات و کارها است. اگر کارهایی که انجام می دهیم فشار بسیار زیادی بر دیسک ها وارد کنند، با گذشت زمان باعث بیرون زدگی دیسک می شود.  در صورتی که دچار این مشکل شوید، دیسک کمر یا به سمت کانال نخاع می رود یا به سمت ریشه های عصبی خواهد رفت. اگر دیسک به طرف ریشه های عصبی رود، داشتن احساس درد از نشانه های اصلی آن است که این درد امکان دارد در اعضای بدن منتشر شود یعنی از نوک انگشتان تا باسن و ناحیه لگن احساس درد داشته باشند. در ادامه بیشتر درمورد این نوع فیزیوتراپی توضیح می دهیم با ما همراه باشید.

فواید فیزیوتراپی دیسک کمر چیست؟

فیزیوتراپی دیسک کمر فوایدی دارد که علاوه بر تسکین التهاب در کمر، موجب جلوگیری از صدمات جدی که ممکن است پیش بیاید، می شود. در درمان دیسک کمر، روش فیزیوتراپی را پیشنهاد می ‌کنند زیرا روش‌ های غیر جراحی در این ناحیه اولویت دارند. از جمله فواید فیزیوتراپی دیسک کمر می توان به آموزش دادن افرادی که به این مشکل دچار شده ‌اند برای قرار گرفتن در حالت صحیح و تنظیم چگونگی قرار گرفتن درست وضعیت بدن اشاره کرد. فرد با یادگیری این موارد سبک زندگی خود را تغییر می دهد و از دیگر آسیب ها جلوگیری می کند.

یکی از مواردی که فیزیوتراپی دیسک کمر مفید واقع می شود، استفاده از متدهای اثربخشی است که باعث بهبودی این مشکل می شود. متدهای فیزیوتراپی دیسک کمر به دو گروه درمان فعال و غیرفعال تقسیم می شود که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

درمان های غیر فعال برای دیسک کمر چیست؟

به طور معمول ابتدا در فیزیوتراپی دیسک کمر، از روش های درمانی غیر فعال استفاده می شود؛ زیرا این روش به فعال شدن و آرامش یافتن بدن بسیار کمک می کند. لازم به ذکر است در این روش کنترل به دست فیزیوتراپیست است تا بدن بهبودی حداقلی خود را به دست آورد. روش های این درمان در ادامه ذکر شده اند.

• ماساژ عمیق بافت: امروزه در جهان بیش از ۱۰۰ نوع ماساژ وجود دارد اما این نوع از ماساژ بهترین روش برای مشکل دیسک کمر است. این روش درمانی فیزیوتراپی دیسک کمر با ضربه یا حرکت لمسی عمیقی صورت می گیرد، سپس به لایه های عمیق ماهیچه می رسد. همچنین از این ماساژ برای درمان دردهای شدید در بدن و مناطق منقبض شده مانند خشکی گردن یا کمر، آزادسازی گرفتگی ها و اسپاسم عضلات استفاده می شود. این روش نقش موثری در درمان دیسک کمر دارد.
آب درمانی دیسک کمر
آب درمانی دیسک کمر یک توصیه پزشکی برای این بیماری است
  • آب درمانی: همانگونه که از اسم این درمان مشخص است برای درمان بیماری از آب استفاده می شود؛ زیرا خواص مکانیکی و فیزیکی آب برای دردهای عضلانی و اسکلتی مفید واقع می شود. با توجه به خاصیت شناوری بدن در آب فشارها بر روی مهره های ستون فقرات کاهش یابد که در نتیجه وضعیت بیمار مطلوب می شود.

این روش می تواند به صورت خیلی ساده انجام گیرد؛ به عنوان مثال می توانید در یک وان یا یک دوش آب گرم روش آب درمانی را انجام دهید؛ اما در یک استخر زمانی که به آرامی قدم بزنید بسیار مفیدتر واقع می شود. آب درمانی به عنوان درمان غیر فعال فیزیوتراپی دیسک کمر دارای مزایای زیر است:

1. کاهش فشار در مفاصل دردناک
  2. بهبود جریان خون
  3. افزایش گردش خون و هضم
  4. آرام سازی عضلات
  5. کاهش حساسیت بدن نسبت به درد
  6. تحریک الکتریکی عصب از روی پوست: دستگاه تحریک الکتریکی عصب از روی پوست که نام دیگرش الکتروتراپی است برای تحریک عضلات با استفاده از الکتریسیته به کار می رود. در این متد فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک، الکترودها به پوست می چسبند و الکتریسیته جاری با قدرتی ناچیز به مسیر عصبی فرد هدایت می شود. مزایای این روش درمانی به صورت زیر است:
  7. تسریع روند بهبودی عضلات و مفاصل آسیب دیده
  8. مسدود کردن مسیر پیام های درد به سمت مغز
  9. افزایش گردش خون
  10. بهبودی روند ترمیم
  11. گرما و سرما درمانی: گرما و سرما درمانی یکی از روش های درمان غیر فعال فیزیوتراپی دیسک کمر است. فیزیوتراپیست به ناحیه مورد نظر در افراد گرما می دهد تا جریان خون افزایش یابد و افزایش جریان خون به بهبودی نواحی آسیب دیده کمک می کند. این کار همراه با تامین اکسیژن و مواد غذایی اضافی همراه است و باعث خارج شدن ضایعات شیمیایی که به خاطر اسپاسم عضلات صورت می گیرد نیز می شود.

سرما درمانی هم باعث کاهش چرخش خون در بدن می شود و این مورد موجب کاهش التهاب اسپاسم عضلات و درد می گردد. در این روش فیزیوتراپیست بسته های یخ را بر روی مناطق آسیب دیده قرار می دهد و از ماساژ یخ یا حتی اسپری مخصوص که فلوئورومتان نام دارد برای خنک کردن بافت های ملتهب و آسیب دیده استفاده می کند.

گرما و سرما درمانی دارای مزایای خود هستند که فیزیوتراپیست با انجام هر دو در زمان مناسب می تواند به شما در بهبودی کمک کند و بهترین نتیجه برای درمان غیر فعال فیزیوتراپی دیسک کمر را به دست آورید.

روش های درمان فعال فیزیوتراپی دیسک کمر

افراد بعد از درمان غیر فعال که کمی از بهبودی خود را به دست می آورند درمان فعال را شروع می کنند. این روش درمانی، بیمار را به شکل فعال در درمان بیماری خود درگیر می کند و ممکن است که درمانگر به بیمار برنامه های حرکتی را پیشنهاد دهد تا نتایج خوبی کسب کند و بهبود یابد. تمرین های درمانگر باعث می شود تا دردها در دیسک کمر از بین برود. درمانگر برنامه ای که به بیمار خود می دهد با توجه به وضعیت بیمار و بر اساس تشخیص مشکل و سابقه بیماری است.

برخی از ورزش های درمان فعال فیزیوتراپی دیسک کمر، تمرین هایی برای ایجاد ثبات در عضلات مرکزی بدن، تمرین در آب، تمرین های تقویتی عضله و تمرین های انعطاف پذیری هستند.

سخن پایانی

تعداد جلسات فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک بسته به پیشرفت بیماری شما و دستگاهی که در این روش درمانی استفاده می‌شود متفاوت است. در این مطلب به فیزیوتراپی دیسک کمر پرداختیم و روش های درمان فعال و غیرفعال و ورزش های مخصوص به آن ها را بررسی کردیم. در پایان لازم به ذکر است حتماً اگر در کمر خود احساس درد کردید به پزشک مراجعه کنید تا مشکل خود را ارزیابی کنید و در نهایت از آن جلوگیری و یا آن را درمان کنید.