درمان-کمردرد-شغلی-کلینیک-پیشگام
به این مطلب امتیاز دهید

درمان کمردرد شغلی باید در سریع ترین زمان پیگیری شود زیرا علاوه بر مختل نمودن کار و حتی زندگی عوارض جبران ناپذیری را به همراه دارد. طبق آمار سازمان جهانی بهداشت کمردرد پس از سرماخوردگی به عنوان شایع ترین دلیل غیبت کاری بیان شده است. می توان گفت بیش تر افراد در سرتاسر جهان حداقل یکبار کمر درد را تجربه کرده اند و این موضوع به قدری حائز اهمیت بوده که روزی تحت عنوان روز جهانی کمر درد نام گذاری شده است. کمبود کلسیم، سبک زندگی نادرست، قرارگیری در وضعیت نامناسب، کار بیش از حد و…. از دلایل کمردرد هستند. هدف ما در این مطلب کلینیک درد پیشگام معرفی، علائم، روش های پیشگیری و درمان کمردرد شغلی است.

کمردرد شغلی و علائم آن

کمردرد شغلی از محیط کار نشات می گیرد. در مشاغلی که به مدت طولانی پشت میز می نشینند، بار سنگین جابجا می کنند یا به مدت طولانی در یک وضعیت قرار می گیرند، ابتلا به کمر درد بیش تر است. کارگران، پرستاران، کارمندان اداره و رانندگان بیش تر در معرض کمردرد قرار دارند.

علائم کمردرد با گذشت زمان تشدید می یابند؛ به طوری که علاوه بر درد احساس سوزن سوزن شدن یا ضعف و بی حسی در اندام های تحتانی و کمر وجود دارد. همچنین بیمار نمی تواند به راحتی اعمال خمیدن، نشستن و ایستادن را انجام دهد. هنگامی که فرد می نشیند، درد افزایش پیدا می کند اما زمانی که می ایستد، از میزان درد کاسته می شود.

کمردرد شغلی از محیط کار نشات می گیرد.

روش های درمان کمردرد شغلی

درمان کمردرد باید هر چه سریع تر آغاز شود زیرا با پیشرفت اختلال راه رفتن و حتی کار را برای فرد دشوار می کند و با عوارض جدی تری همراه می شود. پزشک اقدامات زیر را برای درمان کمردرد به شما توصیه می کند:

• کمربند طبی: کمربند طبی به صورت موقتی تجویز می شود تا عضلات کمر را ثابت نگه دارد. استفاده از کمربند یکی از روش های موثر در درمان کمردرد شغلی به شمار می رود زیرا کمربند سبب محدودیت در انجام برخی حرکات می شود و بیمار را وادار می کند که در وضعیت درستی قرار گیرد.
  • استراحت: استراحت کافی منجر به بهبود درد کمر می شود. زمان استراحت بسته به شدت درد از چند روز تا چند هفته متفاوت است.
  • فیزیوتراپی: یکی دیگر از روش های درمان کمردرد شغلی، انجام فیزیوتراپی است زیرا تحریک الکتریکی، اعمال گرما و سرما و انجام حرکات ورزشی بخش های فیزیوتراپی هستند که علاوه بر کاهش درد مقاومت عضلات کمر را بیش تر می کنند.
  • داروهای مسکن: داروهای مسکن علاوه بر کاهش درد به گرفتگی و التهاب کمر بهبود می بخشند. البته مصرف دارو به تنهایی انجام نمی شود و به عنوان یک روش مکمل به حساب می آید.
  • جراحی: جراحی به عنوان آخرین روش درمانی برای درمان کمردرد شغلی استفاده می شود. جراحی خود به چندین نوع تقسیم می شود که انتخاب هر نوع آن به میزان درد و آسیب دیدگی بستگی دارد. از جراحی های کمر می توان به دیسکتومی، لامینکتومی و آندوسکوپی اشاره کرد.

در این بخش درمان کمردرد شغلی را بررسی کردیم اما لازم به ذکر است که در صورت وجود مشکل کمر درد شغلی در بدن خود حتماً به پزشک مراجعه کنید و اقدامات مربوطه را برای بهبودی وضعیت خود انجام دهید.

پیشگیری از کمردرد شغلی

همان طور که اشاره شد، کمردرد شغلی به هر دلیلی می تواند به وجود بیاید و این مشکل در محیط کار بسیار شایع است اما خوشبختانه روش های زیادی برای پیشگیری از این مشکل وجود دارد. به طور کلی می توان این روش ها را به چند دسته تقسیم کرد.

رفتار و تغییر در نحوه کار

این مورد شامل رفتارهایی می شود که انجام آن ها سبب کاهش خستگی و فشار بر روی بدن افراد می شود؛ در صورت عدم انجام این رفتارها، فرد نیازمند درمان کمردرد شغلی است. برخی از این کارها و فعالیت ها عبارتند از:

• تنظیم موقعیت صندلی: حتماً سعی کنید که صندلی خود را در مکان مناسب قرار دهید همچنین توصیه می شود که از صندلی های مناسب استفاده کنید تا کمترین فشار و خستگی را برای مدت زمان طولانی در بدن خود داشته باشید.
  •  برنامه ریزی استراحت ها: سعی کنید در زمان های کوتاه استراحت کنید زیرا این کار سبب استراحت عضلات می شود که در نتیجه این امر موجب جلوگیری از خستگی و فشار بر روی بدن خواهد شد.
  • تغییر موقعیت: موقعیت نشستن، ایستادن و یا حرکت کردن خود را تغییر دهید و سعی کنید که به صورت یکنواخت عمل نکنید زیرا دچار کمر درد می شوید و باید با روش های درمان کمردرد شغلی بهبودی خود را به دست آورید بنابراین توصیه می شود به صورت دوره ای موقعیت های مختلف خود را مانند نشستن و یا راه رفتن تغییر دهید.

تمرین و تقویت عضلات جهت درمان کمردرد شغلی

انجام تمرینات مداوم و مفید سبب تقویت عضلات بدن می شود که در نتیجه بدن در برابر مشکلاتی همچون کمر درد از مقاومت بیشتری برخوردار است و افراد دیگر به درمان کمردرد شغلی نیاز نخواهند داشت.  در ادامه کارهایی را که سبب تقویت عضلات می شود؛ بررسی می کنیم:

• انجام تمرینات کاردیو و استقامتی: انجام تمریناتی که سبب تقویت قلب و عروق شود؛ عضلات معده و پشت بدن را نیز تقویت می کند. بنابراین عضلات کمر تقویت می شود و در نهایت بدن فرد در برابر کمردرد مقاومت بیشتری دارد.
  • تقویت عضلات پشت و شکم: انجام تمریناتی همچون پلانک زدن و وزنه برداری سبب تقویت عضلات پشت بدن و شکم می شود و باعث ایجاد مقاومت بالاتری در برابر کمردرد خواهد بود.

رعایت اصول ایمنی در کار

افراد زمانی به درمان کمردرد شغلی نیاز پیدا می کنند که در کار خود اصول ایمنی را رعایت نکنند. رعایت اصول ایمنی در کار از مهم ترین اقدامات برای پیشگیری از مشکل کمردرد است. در ادامه چند نمونه اصول ایمنی در کارها را بررسی می کنیم:

نحوه صحیح حمل بار دستی
  • استفاده از ابزار کمکی: سعی کنید در هر کاری که انجام می دهید از ابزارهای کمکی و تجهیزات مناسب استفاده کنید تا بتوانید کارتان را سریع تر و راحت تر انجام دهید؛ به عنوان مثال اگر یک کارمند هستید سعی کنید صندلی مناسب استفاده کنید.
  • جابجایی صحیح بار: سعی کنید در هنگام جابجایی بارها، به صورت اصولی، این کار را انجام دهید و از خم شدن در هنگام برداشتن بارهای سنگین خودداری کنید.

درمان کمردرد شغلی در کلینیک پیشگام

جابجایی بار سنگین، نشستن های طولانی مدت و قرارگیری در وضعیت نادرست در حین کار باعث ایجاد کمردرد می شود. درمان کمردرد شغلی با استفاده از تکنیک های مختلفی مانند فیزیوتراپی، کمربند طبی، استراحت و…. قابل انجام است اما توجه داشته باشید که عدم درمان به موقع نیاز به روش های پرتهاجم تر دارد و زمان بیش تری از شما می گیرد. کلینیک درد پیشگام با در اختیار داشتن تجهیزات فیزیوتراپی، طب سوزنی، اوزون تراپی و با حضور پزشکان متخصص آماده خدمت رسانی به شاغلین عزیز مبتلا به کمردرد شغلی است.