آرتروز گردن؛ علل، علائم، دارو و درمان | کلینیک پیشگام
4.7/5 - (6 امتیاز)

آرتروز گردن یکی از شایع ترین مشکلات در سن بالا شناخته می شود که مفصل ها و دیسک های بین مهره ای را دچار مشکل می کند. دلیل این بیماری ساییده شدن استخوان ها در قسمت گردن و فرسایش غضروف است. اگرچه با افزایش سن این بیماری بیشتر خود را نشان می دهد ولی عواملی در پدیدار شدن آن موثر هستند.

علل آرتروز گردن چیست؟

این بیماری با علل مختلفی بروز می‌کند که در ادامه در مورد آن توضیح خواهیم داد.

دلیل این بیماری ساییده شدن استخوان ها در قسمت گردن و فرسایش غضروف است.

شکل گرفتن خارهای استخوانی

با وجود فرسایش، بدن ما تلاش می کند تا ستون فقرات را با قدرت باقی نگه دارد و همین موضوع مسبب رشد غیر طبیعی استخوان ها و تشکیل خار یا زائده استخوانی می باشد. خار استخوانی روی قسمت های حساس ستون فقرات مانند شاخه های عصبی و طناب نخاعی فشار می آورد و درد شدیدی را به دنبال دارد.

کم آبی دیسک های بین مهره ای

این دیسک ها در بین مهره های ستون فقرات وجود دارد. دیسک های بین مهره ای  ضخامت دارند و پهن و دورانی هستند.  آن ها در هنگام بلند کردن یا جابه جا کردن اجسام، چرخیدن، کارهای مختلف فشار وارد به ستون فقرات را کم و جذب می کنند. خشک شدن ماده ژله ای درون این دیسک ها باعث می شود تا فاصله استخوان ها کم شده و ساییده شوند که در نهایت با درد همراه است.

آسیب دیدگی

در اثر حادثه هایی مانند تصادف یا زمین خوردن که آسیب جدی به گردن شما وارد می کند باعث می شود تا فرسایش ستون فقرات و آرتروز گردن زودتر اتفاق بیافتد.

بیرون زدن دیسک ها یکی از علل آرتروز گردن

با فشار آمدن به دیسک های بین مهره ای امکان ترک روی سطح خارجی این دیسک ها وجود دارد و باعث بیرون آمدن ماده نرم داخل دیسک می شود. ماده نرم با فشار آوردن به شاخه های عصبی و طناب نخاعی باعث بی حس شدن پا و دست و همچنین درد گرفتن عصب سیاتیک می گردد.

خشک شدن رباط ها

رباط های محکم وظیفه دارند تا استخوان های ستون فقرات را در کنار هم نگه دارند. با گذشت زمان امکان از دست دادن قابلیت بازگشتی و انعطاف پذیری رباط ها وجود دارد. این مسئله باعث احساس خشکی در گردن می شود و دیگر انعطاف پذیر نیست و در ادامه به محدود شدن دامنه حرکتی گردن می انجامد که با درد در این ناحیه همراه است.

تحمل فشار زیاد توسط گردن

اشخاص در بعضی از شغل ها یا فعالیت ها همواره با بلند کردن اجسام سنگین سر و کار دارند و فشار زیادی به گردن تحمیل می شود. همین موضوع در فرسایش ستون فقرات گردن تاثیر می گذارد.

علائم آرتروز گردن چیست؟

این بیماری سه نوع خفیف، متوسط و شدید دارد و نشانه های آن به دو صورت تدریجی یا سریع ظاهر شود. با این وجود بیش تر افرادی که مبتلا به این بیماری هستند نشانه های شدیدی در آن ها دیده نمی شوند. شایع ترین علائم ها عبارتند از:

• درد ناحیه کتف: در مواقعی مانند ایستادن، نشستن، عطسه، سرفه و چرخش گردن مخصوصاً به عقب درد این ناحیه بیش تر می شود.
  • حس تضعیف ماهیچه ها: هنگامی که اجسام را بلند می کنید یا آن ها را حمل می کنید این کار برایتان سخت است.
  • در پشت سر دردهایی حس می کنید.
  • بی حسی در شانه، بازوها و گاهی اوقات در پاها
با مشاهده اولین علائم آرتروز گردن به پزشک مراجعه نمایید

این درد و ضعف ها شما را اذیت می کنند و در انجام کار و فعالیت ها دچار مشکل می شوید بنابراین باید به پزشک مراجعه کنید. این مشکل با افزایش سن پدیدار می شود و هیچ روشی برای جلوگیری از پیری و بالا رفتن سن پیش رو نیست اما راهکارهایی هستند تا  برای کاهش درد و سختی گردن موثر باشند.

تشخیص آرتروز گردن چگونه انجام می‌شود؟

معاینه فیزیکی: تست از رفلکس ها، بررسی ضعف عضلات و اشکال در عصب های حسی، بررسی دامنه حرکت گردن.

عکسبرداری که با شیوه های زیر انجام می‌گردد:

• برای خارهای استخوانی و اختلالات استخوانی دیگر از رادیوگرافی همراه با اشعه ایکس استفاده می کنند.
  • با سی تی اسکن تصاویر دقیقی از گردن شما برای پزشکان مورد استفاده قرار می گیرد.
  • اسکن MRI با میدان مغناطیسی و امواج صوتی کار می کند. این اسکن تصاویری با جزئیات دقیق به پزشک برای تشخیص برخی موارد مانند فشار وارد شده به عصب ها کمک می کند.
  • در تست میلوگرام ماده کنتراست رنگی وارد ستون فقرات شده و قسمت هایی از آن به رنگ هایلات در می آید و با اشعه ایکس، سی تی اسکن و اسکن MRI از کمر عکس های واضح و با جزئیات گرفته می شود.
  • برای نوع عملکرد عصب ها در زمان کنترل عضلات از تست نوار عصب و عضله استفاده می گردد. این تست به اندازه گیری فعالیت الکتریکی عصب ها کمک می کند.
  • تست هدایت عصبی برای سرعت و میزان قوی بودن انتقال سیگنال عصبی کاربرد دارد. در این تست الکترودهای ویژه ای را در محل عصب ها قرار می دهند.

بهترین درمان آرتروز گردن چیست؟

روش های درمان برای کاهش درد، کم شدن شدت آسیب وارد شده به گردن و زندگی بهتر طبیعی است. درمان های بدون جراحی کارآمدتر و بهتر می باشند.

گردن بند طبی و نرم

این گردن بندها برای بیمارانی که درد آن ها شدید است، به عنوان یک روش بسیار مهم استفاده می شود و برای بی حرکت بودن گردن و جلوگیری از تحریک عصب ها کاربرد دارد. استفاده از گردن بند طبی و نرم فقط در روز مجاز است. با اینکه آن ها باعث بی حرکت شدن گردن می شوند، تمرین های ایزومتریک با قوی کردن عضلات گردن سبب شده تا عضلات گردن تحلیل نروند.

بستن گردنبند طبی یکی از راه های درمان خانگی آرتروز گردن است

بهترین قرص و دارو برای درمان آرتروز گردن

اگر داروهای غیر تجویزی کارآمد نباشد ، امکان تجویز بعضی از داروهای دیگر توسط پزشک وجود دارد که عبارتند از:

• داروهایی که عضلات را شل می کنند مانند cyclobenzaprine که برای رفع اسپاسم عضلانی کاربرد دارد.
  • داروهای که مخدر می باشند و در کاهش درد موثر هستند مانند hydrocodone
  • قرص‌هایی که ضد صرع هستند و دردی که ریشه در آسیب عصبی دارند را از بین می برند مانند گاباپنتین
  • داروهای استروئیدی که برای کم شدن ورم و التهاب بافت و درد تزریق می شوند مانند prednisone

اوزون تراپی برای درمان آرتروز گردن

در این روش اکسیژن اوزون در دیسک ها  و عضلات تزریق می شود. این روش برای درد بیرون زدن دیسک، گیر افتادگی عصب و دیگر مشکلات گردن مورد استفاده قرار می گیرد. هنوز به عنوان روشی جایگزین و بدون جراحی برای کاهش درد تائید نشده اما به دلیل نداشتن عوارض جانبی و تداخل با بقیه راهکارها، روش خوبی برای آرتروز گردن محسوب می شود.

رادیو فرکوئنسی

روش نوروتومی یا قطع عصب با رادیو فرکوئنسی (RF) برای کاهش درد گردن قابل استفاده است. با تابش امواج رادیویی گرما تولید می گردد و این گرما به صورت یک انرژی برخی از عصب ها را می سوزاند و سبب شده تا عصب ها در زمانی کوتاه قادر به رساندن سیگنال درد به مغز نباشند. برای انجام این روش سوزن های مخصوصی را به طوری که کنار عصب ها باشند، در قسمت ستون فقرات وارد پوست می کنند. برای انجام دقیق این کار پزشک همزمان از تصاویر رادیوگرافی هم کمک می گیرد تا محل سوزن ها دقیق قرار گیرد و با استفاده از سوزن ها امواج را به عصب ها می تاباند.

فیزیوتراپی آرتروز گردن

انجام فیزیوتراپی و حرکات اصلاح کننده باعث ایجاد کشش در عضلات گردن و شانه می شود. فیزیوتراپی قدرت عضلات گردن را بالا می برد و در کاهش درد بسیار موثر است. استفاده از حرکت تراکشن (وزنه های ویژه ای که باعث کشش ستون فقرات می شود.) در زیاد شدن فضای بین مفصل های گردن، کاهش فشار به دیسک های بین مهره ای گردن و آزاد کردن شاخه های عصبی تاثیرگذار می باشد.

تراکشن یا درمان دستی

تراکشن همان کشش ستون فقرات است. با انجام این حرکت یا جا انداختن دستی (کایروپراکتیک) درد ناحیه گردن کاهش می یابد. همچنین در هنگامی که دردهای دوره ای این بیماری شروع می شود، تراکشن سبب کاهش بسیار زیاد دردهای شدید می گردد. فیزوتراپیست ها درمان دستی را با فشار آوردن دست به قسمتی از گردن انجام می دهند. تراکشن به دو صورت مکانیکی (با دستگاه) و دستی انجام می شود اما تحمل تراکشن دستی برای بیماران بهتر است.

با جا انداختن دستی (کایروپراکتیک) درد ناحیه گردن کاهش می یابد

درمان آرتروز گردن با ورزش

قبل از انجام هر حرکت و ورزشی با پزشک متخصص مشورت کنید و زیر نظر او ورزش و تمرین خود را ادامه دهید زیرا هر حرکت یا ورزش بدون اطلاع و مشورت پزشک امکان دارد عواقب جبران ناپذیری را همراه داشته باشد.

• چرخش سر در همه جهت ها
  • بالا بردن شانه ها: در حالت نشسته، با صاف کردن کمرتان یا در حالت ایستاده با باز کردن پاها به اندازه عرض شانه، شانه های خود را به سمت بالا بیاورید و مدتی در همین حالات بمانید بعد از مدتی به پایین و جلو هدایت کنید. تعداد دفعات تکرار این حرکت ۱۰ بار می باشد.
  • کشش عضلات با به کارگیری چهارچوب در: دستان خود را در دو طرف چهارچوب در قرار دهید و تا هنگامی که کششی در قفسه سینه حس کردید، آهسته خود را به سمت جلو خم کنید. زمان انجام این حرکت ۱۵ ثانیه است و ۵ بار تکرار می شود.
  • قوی کردن عضلات گردن: با قرار دادن دست های خود روی پیشانی به آن فشار وارد کنید و با عضلات گردن هم در جهت مخالف دستی که فشار وارد می کند نیرو اعمال کنید و سرتان را به جلو ببرید. توجه داشته باشید که باید از خم شدن سر با نیروی دست پیشگیری کرد. در نتیجه هیچ حرکتی برای گردن اتفاق نمی افتد.

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی که یکی دیگر از روش های درمان آرتروز گردن است، کمک می کند تا عضلات گردن شما شل شود و بافت های نرم به حالت لایه ای آزاد شوند. حرکات ماساژ درمانی به صورت ماساژ چرخشی برای کمک به گردش خون، حرکت عرضی و طولی دست در قسمت بافت ها، ماساژ ماشه ای (تریگر پوینت) و فشار آوردن به صورت کم یا متوسط می باشد. این ماساژها برای شل شدن عضلات و بالا رفتن دامنه حرکتی گردن استفاده می شود.

درمان آرتروز گردن با طب سوزنی

برای انجام طب سوزنی سوزن های بسیار نازکی مانند تار مو در قسمت هایی از گردن قرار داده می شود تا با تحریک بدن باعث به وجود آمدن مواد شیمیایی شود که منجر به کاهش درد و تورم گردد.

درمان آرتروز گردن با طب سوزنی یکی از بهترین روش‌های درمانی است

جراحی آرتروز گردن

اگر روش های دیگر تاثیرگذار نباشند، جراحی به عنوان آخرین روش پیشنهاد می شود. این روش بسیار کم توسط پزشک تجویز می گردد اما اگر درد شدیدی همراه با اختلال در حرکت گردن داشته باشید، پزشک جراحی را توصیه می کند. در جراحی امکان برداشتن خارهای استخوانی یا دیسک های بیرون زده وجود دارد تا باعث شود فضایی برای طناب نخاعی و ریشه های عصبی به وجود بیاید.

برای درمان آرتروز گردن راهکارهای دیگری مانند تزریق کردن پی آر پی و لیزر درمانی هستند.