کایروپراکتیک و درمان دستی | کلینیک پیشگام
4.8/5 - (53 امتیاز)

کایروپراکتیک یا درمان دستی برای تشخیص و معالجه مشکلات در مفاصل، عضلات، سیستم عصبی و استخوان ها استفاده می شود. مهم ترین قسمت این روش جا انداختن ستون فقرات با درمان دستی می باشد. با این وجود اکثر پزشکان و متخصصان طب فیزیکی  سایر روش ها را برای درمان بیماران خود به کار می برند.

استئوپاتی یکی از روش های دیگر برای بررسی، معالجه و جلوگیری از بیماری و مشکلات فیزیکی زیادی می باشد. این روش ترکیبی از حرکات، کشش ها، ماساژ بافت نرم و انواع درمان های دستی در مفاصل و عضلات می باشد که توسط متخصص استئوپاتی انجام می شود تا سبب بهبود کارکرد، کاهش درد و سرعت بخشیدن به روند درمان شود. این روش کمی با فیزیوتراپی تفاوت دارد. چراکه در فیزیوتراپی از دستگاه‌ها و امواج اولتراسوند استفاده می‌شود. در ادامه به صورت کامل در خصوص نحوه تاثیر کایروپراکتیک بر درمان درد توضیح خواهیم داد.

کایروپراکتیک چيست؟

پزشکان این حوزه بر این باور هستند که اگر قسمت های متفاوت اسکلتی عضلانی بدن به ویژه ستون فقرات در راستای درستی قرار داشته باشد، بدن به صورت عادی و بدون احتیاج به دارو یا عمل بهبود می یابد. بنابراین از درمان دستی و جا انداختن (مانیپولاسیون) ستون فقرات در کنار راهکارهای دیگر برای معالجه مشکلات اسکلتی-عضلانی استفاده می کنند. امکان صدمه برای عضلات در اثر اتفاقی از جمله زمین خوردن وجود دارد. همچنین با انجام حرکات مستمر و فشار آورنده از جمله نشستن های نادرست در زمان طولانی، مفاصل دچار محدودیت حرکتی می شوند. پزشکان طبی فیزیکی از جا انداختن برای بازگشتن قدرت حرکتی مفصل و از بین رفتن گرفتگی عضلات بهره می برند.

این روش برای کاهش درد عضلات، استخوان ها، مفاصل و بافت های همبند از جمله تاندون موثر می باشد. درمان دستی زانودرد و کمردرد به صورت ترکیبی و در کنار دیگر روش های درمانی کاربرد دارد.

کایروپراکتیک یا درمان دستی چه کاربردی در درمان درد دارد؟

متخصصان طب فیزیکی و پزشکان متخصص درد بر این باورند که با راهکارهای طبیعی مانند درمان دستی و بدون عمل جراحی یا دارو، قادر به بهبود و معالجه بیمار هستند و همین موضوع را یک مزیت بسیار بزرگ می دانند. همچنین آن ها معتقدند که بدن انسان در شرایط مناسب قابلیت به خصوصی در ترمیم و باسازی دارد و با انجام روش های طب فیزیکی، شرایط مناسب برای بدن به وجود می آید تا بازیابی شروع شود.

نخاع و شاخه های عصبی اصلی با ستون فقرات برخورد دارد و از طرفی هم سیستم عصبی روی همه قسمت ها و سلول ها دارای کنترل ویژه ای می باشد. همین موضوع باعث شده تا پزشکان توجه و تمرکز زیادی روی سلامت ستون فقرات و قرارگیری درست تمام قسمت های آن داشته باشند. در صورت بروز مشکل در ستون فقرات، درمان آن را اولویت قرار می دهند. راهکارهای درمان درد عموماً به دو دسته مهم تقسیم می شود:

۱. درمان دردهای مزمن با کایروپراکتیک

دردی که بیش از حد ادامه پیدا کند، مکرر باشد و با راهکارهای معمولی درمان نشود را درد مزمن می گویند. متخصصان طب فیزیکی قادر به درمان این درد هستند و راهکارهای بسیار زیاد و بدون جراحی برای درمان این درد و کاهش ورم و سفتی عضلات به کار می برند که از جمله آن ها جا انداختن ستون فقرات می باشد.

۲. بهبود دردهای مقاوم با درمان دستی

به دردی که زندگی و فعالیت روزانه را مختل کند و تداوم داشته باشد درد مقاوم می گویند. برای معالجه درد مقاوم روش  درمان دستی مورد استفاده قرار نمی گیرد و داروهای قوی و جراحی برای آن به کار برده می شود.

تاثیر کایروپراکتیک چقدر است؟

• دردهای کمر که مقداری حاد و شدید هستند.(زمان این مشکل ۳ ماه یا کمتر می باشد.)
  • درد در ناحیه گردن
  • منحرف شدن ستون فقرات
  • آرتروز زانو و درد مفصل

همچنین سبب جلوگیری از عمل جراحی در سیاتیک، صدمات ورزشی، صدمات تصادف و بیرون زدگی دیسک کمر می شود.

درمان دستی برای بهبود دردهای مزمن و مقاوم به درمان موثر است

متخصص کایروپراکتیک چه می‌کند؟

متخصص کایروپراکتیک یا طب فیزیکی درباره اهداف و برنامه شما از انتخاب این روش برای کمردرد و زانو درد سوال می پرسد. این کار متخصص برای بررسی وضعیت کنونی و سابقه پزشکی شما می باشد. سوالات متخصص عبارتند از:

• صدماتی که از قبل به شما وارد شده اند.
  • نوع رژیم غذایی
  • ورزش
  • عادت و نوع خواب
  • فعالیت روزانه و سبک زندگی
  • آسیب و مشکلات در حال حاضر
  • مصرف دارو

به این نکته توجه داشته باشید که در مورد مشکلات فیزیکی و نوع اختلال آن در فعالیت روزانه، صدمات وارد شده به شما و تاثیر آن در زندگی شما با متخصص طب فیزیکی صحبت کنید. همچنین اگر حس گزگز یا سوزن سوزن، ضعف و بی حسی در هر قسمت از بدن به خصوص دست و پا داشتید را نیز با متخصص طب فیزیکی در میان بگذارید.

بعد از پرسش و پاسخ سوالات پزشک در حوزه وضعیتتان، معاینه فیزیکی را انجام می دهد. پزشک در معاینه فیزیکی به وضعیت ستون فقرات و نوع حرکت آن می پردازد. امکان تجویز آزمایش یا عکس برداری و رادیوگرافی توسط متخصص طب فیزیکی وجود دارد و دلیل آن وجود علائمی از مشکلات دیگر که سبب درد شده اند، می باشد.

روش انجام درمان دستی چگونه است؟

امکان دارد متخصص طب فیزیکی از شما درخواست کند تا روی تخت ویژه ای به حالت دراز کشیده باشید تا به بررسی وضعیت ستون فقرات شما بپردازد و درمان دستی را اعمال کند.

روش مانیپولاسیون یا جا انداختن مفصل پرکاربردترین راهکار درمان در درمان دستی می باشد. در این راهکار پزشک تا جایی که مفاصل ستون فقرات شما قادر به جابجایی در دامنه حرکتی خود می باشد، آن را حرکت می دهد. این راهکار عموماً با فشار محکم اعمال می شود که همان جا انداختن مفصل می باشد و باعث قرارگیری درست مفصل ستون فقرات می شود.

راهکارهای درمان دستی دیگری از جمله کشش بافت های نرم و ماساژ وجود دارد که پزشک به انجام آن ها می پردازد.  به علت قرار گرفتن مفاصل در راستای درست و جدید امکان دارد که بیمار پس از درمان دستی تا چند روز احساس درد، خستگی، کوفتگی و سفتی را در مفاصل خود داشته باشد اما در زمان جا انداختن مفاصل نباید احساس درد زیادی داشته باشید.

تعداد جلسات کایروپراکتیک چقدر است؟

به طور معمول برای معالجه این مشکل بیش تر از یک جلسه درمانی نیاز است و دوره درمان آن تا چندین هفته به طول می انجامد. امکان دارد که متخصص طب فیزیکی ۲ یا ۳ جلسه کوتاه مدت را در هفته اول تجویز نماید و مدت زمان هر جلسه بین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه می باشد. در هنگام بهبودی، فقط یک جلسه در هفته برای درمان شما اختصاص می یابد. در همین مدت با متخصص طب فیزیکی خود درمورد محقق شدن اهداف ابتدایی درمان و روند درمان گفت و گو می کنید.

هزینه کایروپراکتیک چقدر است؟

بسته به نوع مشکل و تعداد جلسات مورد نیاز هزینه کایروپراکتیک یا درمان دستی متفاوت است.

آیا درمان دستی راهکار مناسبی برای درمان محسوب می شود؟

درمان دستی یکی از روش های درمانی است اما تنها راهکار برای درمان درد کمر به حساب نمی‌آید. شواهد و نتایج حاکی از آن است که برای درمان دردهای مزمن کمر روش درمان دستی که شامل جا انداختن ستون فقرات است بسیار موثر خواهد بود. از راهکارهای عمومی برای درمان کمر درد می توان به ورزش های مخصوص، فیزیوتراپی و مصرف کردن داروهای مسکن اشاره کرد.

کایروپراکتیک برای درمان دردهای مزمن کمر بسیار موثر است

بهترین کلینیک کایروپراکتیک در تهران

کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی پیشگام با حضور متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی، کادر مجرب و با بهره‌گیری از دستگاه‌های استاندارد آماده پذیرش بیماران مبتلا به بیماری های اسکلتی و عضلانی است. پزشکان متخصص کایروپراکتیک جهت انجام درمان دستی و نیز تکنسین‌های فیزوتراپی برای بهبود درد شما در کلینیک حضور دارند. در کلینیک پیشگام بیماری شما به صورت کامل بررسی خواهد شد و بهترین روش غیرجراحی به شما پیشنهاد می‌گردد.