درمان-دیسک-گردن-با-طب-سوزنی
5/5 - (7 امتیاز)

درمان دیسک گردن با طب سوزنی راهکاری است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. دیسک به غضروف های بین مهره های موجود در ستون فقرات می گویند که وظیفه آن ها در بدن جذب فشار و جلوگیری از برخورد مهره ها با یکدیگر است. آسیب های ناشی از تصادف، حمل و نقل وسایل سنگین به شکل نادرست، تکیه بیش از حد بر سر و اینگونه موارد باعث می شود تا مشکلاتی نظیر درد در دیسک گردن بروز یابد. درمان درد گردن با طب سوزنی نتایج بسیار خوبی را از خود نشان داده است. در ادامه این مطلب کلینیک درد پیشگام به جزئیات بیش تری از دیسک گردن و درمان آن با طب سوزنی می‌پردازیم.

علائم دیسک گردن چیست؟

همانطور که اشاره شد در صورت داشتن فعالیت های بیش از حد و نادرست به دیسک‌ ها فشار بسیار زیادی وارد می ‌شود، اما شدت دیسک گردن ممکن است برای هر فرد با توجه به نوع و میزان فعالیت متغیر باشد و در موارد شدید یا خفیف علائم این مشکل با یکدیگر متفاوت است اما به طور کلی برخی از علائم این مشکل عبارتند از:

• درد: زمانی که فرد دچار مشکل دیسکی گردن می ‌شود؛ علاوه بر درد در ناحیه گردن امکان اینکه در قسمت شانه ها، بازوها و یا حتی انگشتان نیز درد ایجاد شود، وجود دارد. این درد معمولاً خفیف و تیز است و با انجام حرکت های گردن بیش تر می شود.
  • کاهش قدرت: افزایش فشار بر روی عصب ها سبب کاهش قدرت در گردن، بازو و دست می شود.
  • تنگی عضلات: امکان اینکه تنگی در عضلات گردن به علت دیسک گردن رخ دهد، وجود دارد. این موضوع به دلیل محدودیت حرکت در قسمت گردن ایجاد می شود.
  •  احساس سرگیجه: یکی دیگر از علائم دیسک گردن داشتن حس سرگیجه است. فشار وارد شده به اعصاب گردن باعث سرگیجه می شود.

مزایای درمان دیسک گردن با طب سوزنی

همان طور که اشاره شد این روش سنتی برای درمان دیسک گردن مزایای بسیار زیادی دارد که مهم ترین این مزایا درمان سریع و کم عوارض آن است. علاوه بر این موارد دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

• کاهش درد: انجام روش طب سوزنی با تحریک مسکن های طبیعی بدن سبب کاهش درد دیسک گردن می شود. این درمان ممکن است به صورت موقت و یا حتی دائمی باشد. این موضوع به عوامل مختلفی همچون تعداد جلسات طب سوزنی و استفاده از درمان‌ های مکمل بستگی دارد.
  • بهبود انعطاف پذیری: یکی دیگر از مزایای درمان درد گردن با طب سوزنی، بهبود انعطاف پذیری در ناحیه گردن است. افزایش انعطاف پذیری به علت کاهش التهابات و افزایش گردش خون در این ناحیه است.
  • تقویت سیستم ایمنی: برخی از افراد بر این موضوع معتقدند که انجام طب سوزنی سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌ شود که عملکرد بهتر بدن در مقابله با بیماری ‌ها و مشکلات را به همراه دارد.
  • کاهش استرس : درد دیسک گردن موجب افزایش سطح استرس در بدن می شود. طب سوزنی این قابلیت را دارد که آرامش را افزایش دهد و از شدت التهاب و استرس بکاهد.
طب سوزنی برای درمان دیسک گردن
درمان دیسک گردن با طب سوزنی در بهترین مرکز طب سوزنی غرب تهران

روند درمان درد گردن با طب سوزنی

پیش از شروع درمان پزشک از شما در مورد شرایط جسمانی، علائم و شدت دیسک گردن، سوابق پزشکی و ژنتیکی شما سوال می پرسد. گاهی ممکن است از تصویر برداری های پزشکی نیز استفاده کند‌ تا بتواند یک برنامه درمانی مناسب به شما ارائه دهد.

در مرحله بعدی متخصص سوزن ها را در قسمت های مشخصی قرار می دهد. این قسمت ها می تواند شامل گردن یا قسمت های مرتبط با گردن باشد. سپس تکنیک هایی نظیر ضربه و چرخش را به سوزن ها اعمال می کند تا درمان اثر بخش واقع شود. ممکن است با وارد شدن سوزن ها به پوست احساس گزگز و درد خفیف به فرد دست بدهد. سوزن ها از ۱۵ تا ۶۰ دقیقه روی ناحیه مورد نظر باقی می مانند‌.

طب سوزنی طی جلسات متعددی انجام می شود. تعداد جلسات بستگی به شرایط بیمار و شدت دیسک گردن دارد. در همین هنگام می توانید به صورت مستمر با متخصص طب طب فیزیکی در ارتباط باشید و در مورد میزان کاهش علائم دیسک گردن و پیشرفت روند درمان با او صحبت کنید.

عوارض درمان دیسک گردن با طب سوزنی

درمان دیسک گردن با طب سوزنی تنها هنگامی عوارض دارد که تجربه پزشک کافی نباشد یا اصول بهداشتی رعایت نشود. عوارض احتمالی طب سوزنی که ممکن است رخ دهد، به این شرح است:

• اگر سوزن ها به درستی وارد پوست نشوند، امکان خونریزی و کبودی در ناحیه گردن وجود دارد.‌
  • شکستن سوزن در حین روند درمان به اندام های داخلی بدن آسیب وارد می کند.
  • اگر سوزن های مورد استفاده استریل نباشند، امکان عفونت در گردن وجود دارد.
  • در صورتی که پزشک در اجرای کار از مهارت کافی برخوردار نباشد، امکان بروز عوارض دیگری مانند تب، واکنش های آلرژتیک، سرگیجه و خستگی شدید نیز وجود دارد.
  • درد یکی دیگر از عوارض طب سوزنی است که معمولاً با گذشت ۱ یا چند روز از بین می رود و مورد حادی نیست.

پیشگیری از دیسک گردن

با رعایت اصول و موارد زیر می توان تا حد زیادی از بروز دیسک گردن پیشگیری نمود:

• هنگامی که می خواهید یک جسم را بلند یا جابجا کنید، باید اصولی را در نظر بگیرید. مثلاً سر خود را خم نکنید.
  • برای تقویت عضلات گردن و پشت بدن به صورت مداوم ورزش کنید.
  • وزن خود را در حالت تعادل نگه دارید زیرا افزایش وزن فشار روی دیسک را بیش تر می کند.
  • از انجام فعالیت هایی که فشار زیادی روی گردن اعمال می کنند، دوری کنید. به عنوان مثال بارهای سنگین را حمل نکنید.
  • هنگام ایستادن و نشستن در وضعیت بدنی مناسب قرار بگیرید. به خصوص زمانی که با کامپیوتر یا موبایل کار می کنید سر باید در راستای بدن باشد و نه جلوتر‌.

بهترین مرکز طب سوزنی غرب تهران

کلینیک پیشگام به‌عنوان بهترین مرکز طب سوزنی غرب تهران شناخته می‌شود. درمان دیسک گردن با طب سوزنی یکی از خدمات این مرکز است. پس از انجام معاینه بالینی توسط متخصص طب فیزیکی بهترین روش برای درمان درد انتخاب می‌شود. برای کسب دریافت نوبت جهت استفاده از خدمات کلینیک درد پیشگام می‌توانید با تلفن‌های ما تماس حاصل فرمایید: ۰۲۱۶۶۵۷۶۹۹۱ و ۰۲۱۶۶۹۱۴۶۵۰