بهترین-درمان-سیاتیک-در-بارداری
4.9/5 - (13 امتیاز)

درمان سیاتیک در بارداری با توجه به وجود محدودیت‌هایی در مصرف داروها بسیار اهمیت دارد. اولین توصیه اصلاح سبک زندگی و استفاده از روش‌هایی است که بتوان درد را کنترل و در ادامه درمان نمود. سیاتیک در دوران بارداری ممکن است باعث ناراحتی در وسط باسن و کمر شده و به پا منتشر شود. خوشبختانه راه های زیادی برای کاهش درد وجود دارد. فشار روی عصب سیاتیک خود را با تغییرات کوچکی مانند پوشیدن کمربند حمایتی بارداری و کفش های پاشنه کم کاهش دهید. می توانید گرما را روی نواحی دردناک اعمال کنید یا به دنبال درمان های مختلف برای مقابله با ناراحتی باشید. در ادامه بهترین درمان سیاتیک در بارداری را معرفی می‌نماییم.

درمان سیاتیک در بارداری با کاهش فشار روی عصب

برعکس درد به پهلو دراز بکشید. اگر در سمت راست بدن خود احساس درد می کنید، سعی کنید به سمت چپ دراز بکشید یا برعکس. گاهی اوقات اگر فشار اضافی به آن ناحیه وارد نشود، ناراحتی در یک طرف ناپدید می شود. استراحت دادن به بدن به این ترتیب فشار را از روی مفاصل و ماهیچه های شما نیز برطرف می کند. در صورت امکان، هر زمان که درد شدید سیاتیک را تجربه کردید، این کار را انجام دهید. اگر در شب تمایل به پرتاب و چرخش دارید، یک بالش گوه ای بارداری بخرید تا هنگام خواب آن را پشت سر خود قرار دهید.

کاهش فشار بر سیاتیک
کاهش فشار بر سیاتیک برعکس درد به پهلو بخوابید

یکی دیگر از راه‌های کاهش فشار از روی عصب و در نتیجه درمان سیاتیک در بارداری درست نشستن است. هنگام نشستن با یک بالشتک کوچک از ستون فقرات خود حمایت کنید. هنگام نشستن یک بالشتک کوچک کمری را پشت کمر خود قرار دهید. بالشتک ممکن است با حمایت از ستون فقرات و کاهش فشار روی عصب به کاهش درد سیاتیک شما کمک کند. همچنین به شما اطمینان می دهد که صاف بنشینید که به کاهش کمردرد کمک می کند. اگر بالشتک کمر ندارید، یک حوله تا شده را پشت کمر خود قرار دهید تا همان اثر را داشته باشید.

بالشتک کوچک کمری
از بالشتک کوچک کمری استفاده کنید

برای کاهش فشار روی کمر خود یک کمربند حمایتی بارداری بخرید. پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند که از کمربند حمایت بارداری استفاده کنید، که در زیر شکم و پشت شما قرار می گیرد تا وزن اضافی را که حمل می کنید پراکنده کند. این کمربندها در اندازه‌ها، شکل‌ها، جنس‌ها و تناسب‌های مختلف تولید می‌شوند. از پزشک خود بخواهید یک نوع کمربند حمایتی را توصیه کند. ممکن است لازم باشد کمربند را تنظیم کنید یا اندازه بزرگتر را با پیشرفت بارداری خود بخرید. اکثر کمربندهای حاملگی از پنبه یا نایلون ساخته می شوند و با قلاب یا نوار چسب بسته می شوند.

کمربند حمایتی بارداری
استفاده از کمربند حمایتی بارداری راهکاری برای درمان سیاتیک بارداری

کفش هایی با پاشنه کم یا صاف بپوشید. برای درمان سیاتیک در بارداری از پوشیدن کفش های پاشنه بلند که وزن بدن شما را به سمت عقب هدایت می کند، خودداری کنید. این نوع فشار باعث ایجاد فشار بر روی کمر شما می شود و عصب سیاتیک را تشدید می کند. کفش های تخت یا کفش هایی با پاشنه های کوچک و کم بپوشید تا وزن خود را متمرکز نگه دارید. اگر کف پای صاف یا مشکلات کمر دارید، ممکن است در واقع نیاز به پوشیدن یک پاشنه کوچک داشته باشید. برای مشاوره بیشتر با متخصص طب فیزیکی، ارتوپد یا متخصص درد مشورت کنید.

در صورت امکان از بلند کردن هر نوع اجسام سنگین در دوران بارداری خودداری کنید. بلند کردن شدید می تواند به عصب سیاتیک فشار وارد کند. اگر مجبور به بلند کردن اجسام سنگین هستید، مطمئن شوید که کمر خود را صاف نگه دارید و با زانوها خم و بلند شوید. برای جابجایی وسایل بزرگ یا حمل کیف های سنگین، به خصوص در سه ماهه آخر بارداری، از دیگران کمک بخواهید. به عنوان یک قانون کلی، از بلند کردن وزن بیش از 12 کیلو در دوران بارداری خودداری کنید.

بعنوان یک راهکار ساده برای درمان سیاتیک در بارداری وضعیت بدن را در حالت درست حفظ کنید. خم شدن یا خمیدگی می تواند فشار بی مورد بر روی کمر شما وارد کند و عصب سیاتیک شما را تشدید کند. هنگام نشستن و ایستادن وضعیت خوبی داشته باشید و وزن بدن خود را به طور مساوی متعادل کنید. هنگام نشستن، کمر خود را کمی قوس دهید تا بدنتان صاف بماند. همیشه سر خود را صاف و شانه ها را عقب نگه دارید.

در دوره بارداری درست بنشینید

درمان سیاتیک در بارداری

یک کیف آب گرم را به مدت ۱۰ دقیقه روی ناحیه دردناک قرار دهید. برای جلوگیری از سوزش، از تماس مستقیم کیف آب گرم با پوست خود خودداری کنید و اطمینان حاصل کنید که کمپرس گرم است، اما داغ نیست. از استفاده از کمپرس گرم برای بیش از 10 دقیقه در ساعت خودداری کنید.

دوش یا حمام آب گرم بگیرید. دوش آب گرم یا حمام به درمان سیاتیک در بارداری البته به صورت موقت کمک می کند. آبی که نسبتاً گرم است، اما داغ نیست را تنظیم کنید. دمای بدن شما نباید بیش از تقریباً 39 درجه سانتیگراد برای بیش از 10 دقیقه افزایش یابد. اگر آب خیلی داغ باشد، ممکن است احساس سرگیجه یا ضعف داشته باشید. در این مورد، حمام یا دوش را متوقف کنید.

برای درمان سیاتیک در بارداری شنا کنید. هنگامی که در آب غوطه ور می شود، بدن احساس بی وزنی را تجربه می کند که می تواند فشار وارد شده به عصب سیاتیک شما را کاهش دهد. هر بار 30 تا 60 دقیقه آرام شنا کنید تا بدنتان آرام شود. از شنا کردن شدید خودداری کنید، زیرا ممکن است ماهیچه‌های شما را خسته یا تحت فشار قرار دهد. اگر دچار سرگیجه یا ضعف شدید شنا را متوقف کنید.

از پزشک خود در مورد مصرف استامینوفن برای درد سوال کنید. اگر درد سیاتیک شما شدید است، با پزشک خود مشورت کنید تا ببیند آیا مصرف داروهای بدون نسخه برای شما خوب است یا خیر. پزشک شما احتمالاً استامینوفن را در دوزی تجویز می کند که به اندازه کافی بالا باشد تا درد را از بین ببرد. برای اطمینان از ایمن بودن شما و کودکتان، از دوز توصیه شده توسط پزشک تجاوز نکنید.

ماساژ درمانی می تواند انتخاب خوبی برای درمان سیاتیک در بارداری باشد. به دنبال یک ماساژ درمانگر مجاز باشید. همچنین مطمئن شوید که ماساژور شما یک میز مخصوص ماساژ بارداری دارد.

برای یادگیری حرکات کششی و تمرینات مفید به فیزیوتراپی بروید. از پزشک خود بپرسید که آیا فیزیوتراپی گزینه مناسبی جهت درمان سیاتیک در بارداری برای شما است یا خیر. پزشک ممکن است برای ارزیابی شما را به یک فیزیوتراپیست یا متخصص کایروپراکتیک ارجاع دهند. در درمان، تمرینات کششی و تقویتی را یاد خواهید گرفت که به کاهش فشار روی عصب سیاتیک شما کمک می کند. در صورت داشتن بارداری پرخطر، پزشک ممکن است فیزیوتراپی را توصیه نکند.

طب سوزنی بهترین روش درمانی کم تهاجمی

برای به حداقل رساندن درد خود از درمان های طب سوزنی استفاده کنید. این روش بهترین درمان سیاتیک در بارداری است. طب سوزنی یک روش درمانی کم تهاجمی و بدون خطر است که می تواند بسیاری از دردها را کاهش دهد. این روش درمانی می تواند با افزایش اندورفین که شما را در برابر درد مقاوم تر می کند و با کاهش التهابی که ممکن است به فشار بر عصب سیاتیک شما کمک کند، درد سیاتیک را کاهش دهد. به دنبال یک متخصص طب سوزنی مجاز باشید و از آنها بپرسید که آیا تجربه ای با بیماران باردار دارند یا خیر. شما می‌توانید به کلینیک درد و یا کلینیک طب فیزیکی نیز مراجعه نمایید. شما باید قبل از رزرو نوبت با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که طب سوزنی گزینه خوبی برای شماست. جالب است بدانید که طب سوزنی همچنین می تواند مشکلات بارداری مانند تهوع صبحگاهی، افسردگی و مشکلات خواب را درمان کند.

طب سوزنی بهترین درمان سیاتیک در بارداری

پذیرش خانم‌های باردار در کلینیک پیشگام

خانم‌های بارداری که از درد سیاتیک و انواع کمردرد شکایت دارند می‌توانند به کلینیک پیشگام مراجعه نمایند. کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی پیشگام با بهره‌گیری از بهترین متخصصین درد و طب فیزیکی و بهترین امکانات فیزیوتراپی، طب سوزنی و کایروپراکتیک می‌‌تواند بهترین درمان سیاتیک در بارداری را به شما ارائه نماید. قبل از تجویز روش‌های درمانی مشاوره تخصصی برای خانم‌های باردار انجام می‌شود.