زانو-درد-در-جوانان
5/5 - (1 امتیاز)

زانو درد در جوانان امروزه با توجه به زندگی ماشینی، عدم توجه به لزوم انجام صحیح حرکات ورزشی، کمبود ویتامین و عوامل مشابه به یک مشکلی جدی برای جوانان تبدیل شده است. زانو درد در گذشته به عنوان یک مشکل برای افراد مسن دیده به حساب می‌آمد اما با افزایش مبتلایان به مشکلات زانو در جوانان تصمیم گرفتیم در این مطلب کلینیک درد پیشگام علل بروز آن را بررسی نماییم. همچنین در بخشی از این مطلب فایل صوتی مصاحبه برنامه رادیویی ساختمان پزشکان با آقای دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و توانبخشی را درج نمودیم. در ادامه با ما همراه باشید.

علت زانو درد در جوانان چیست؟

زانو درد در جوانان اغلب به آسیب های ناشی از استفاده بیش از حد مربوط می شود. هنگامی که عضلات، رباط ها یا تاندون ها بیش از حد کار می کنند، سفتی و سایر علائم ممکن است ایجاد شود. تاندونیت و بورسیت آسیب‌های رایج استفاده بیش از حد هستند که با فعالیت شدید تجربه می‌شوند. اما آنها همچنین می توانند در افراد غیرفعال ایجاد شوند که سعی می کنند خیلی سریع فعال شوند. در حالی که این نوع آسیب ها در بزرگسالان جوان رایج است، چند دلیل دیگر برای زانو درد وجود دارد. در ادامه مصاحبه برنامه رادیویی ساختمان پزشکان با آقای دکتر سپهریان متخصص طب فیزیکی و توانبخشی را بشنوید.

علل درد زانو در جوانان با توضیحات آقای دکتر سپهریان

سندرم پاتلوفمورال

سندرم پاتلوفمورال یکی از علل شایع زانو درد در جوانان است و زمانی اتفاق می افتد که عدم تعادل در عضلات حمایت کننده از مفصل زانو و کمک به حرکت آن وجود داشته باشد. زمانی که عضلات ران ضعیف هستند، یا عضلات یا تاندون‌ها در اطراف زانو سفت می‌شوند، می‌تواند نحوه عملکرد زانوی شما را تغییر دهد. با گذشت زمان، این باعث ایجاد مناطقی از فشار و فشار در مفصل زانو می شود. این نواحی ممکن است دچار سوزش و التهاب شوند و بعداً درد به کاسه زانو و جلوی زانو نیز کشیده شود. افراد مبتلا به این بیماری هنگام زانو زدن، چمباتمه زدن یا بالا رفتن از پله ها درد یا سفتی را تجربه می کنند. برخی از افراد احساس ساییدگی یا ساییدگی در داخل زانو را تجربه می کنند.

آرتریت یکی از علل زانو درد در جوانان

ابتلا به آرتریت حتی برای ورزشکاران یا افرادی که اضافه وزن دارند، می تواند زانوهای شما را در اوایل دهه 20 سالگی تحت تاثیر قرار دهد. آرتریت زمانی ایجاد می شود که لایه محافظ غضروف مفصل زانو فرسوده شود. برخی از ورزشکاران، به ویژه ورزشکارانی که فعالیت های پرش یا پرتاب انجام می دهند، بیشتر مستعد ابتلا به آرتروز هستند. آسیب های مکرر به زانو نیز می تواند به غضروف آسیب برساند و شما را در برابر آرتریت آسیب پذیرتر کند. چاقی می تواند به طور مشابه بر زانوهای شما تأثیر بگذارد زیرا فشار اضافی ناشی از حمل وزن اضافی می تواند غضروف را ضعیف کرده و باعث تجزیه آن شود.

نرمی کشکک زانو

نرمی کشکک زانو یا کندرومالاسی اختلالی است که در آن غضروف پوشاننده سطح کشکک زانو نرمی می شود. این عارضه بیشتر در جوانانی که به ورزش های سخت مشغول هستند بیشتر رخ می دهد و امروزه به یکی از علل شایع بروز زانو درد در جوانان تبدیل شده است.

کشیدگی رباط ها در اثر وارد شدن ضربه

کشیدگی رباط ها یکی از اصلی ترین علت های زانودرد در ورزشکاران است که به دلیل قرار گرفتن مفصل زانو در وضعیت نامناسب این عارضه ظاهر می شود. ورزشکارانی که دویدن و پریدن جزو برنامه ورزشی آنان است بیشتر دچار این مشکل می‌شوند. ابتلا به پای پرانتزی، داشتن اضافه وزن و انجام کارهای سنگین نیز افراد را مستعد به ابتلا به زانو درد در جوانان براثر کشیدگی رباط ها می‌کند.

زانو درد در نوجوانان و کودکان خردسال

کودکان خردسال و نوجوانان ممکن است درد زانو داشته باشند، به خصوص اگر به طور منظم فعال باشند یا ورزش کنند. درد زانو در نوجوانان معمولاً ناشی از آرتریت نیست، اما سندرم کشکک رانی می تواند باعث آن شود. به طور معمول، درد قدامی زانو در نوجوانان به دلیل استفاده بیش از حد یا تمرینات روتین ضعیف ایجاد می شود. این می تواند باعث عدم تعادل شود، که می تواند کاسه زانو را از تراز خارج کند و باعث ایجاد استرس ناهموار در داخل مفصل شود.

درمان خانگی زانو درد در جوانان چیست؟

در مراحل اولیه شروع این درد، روش‌های درمان خانگی زانو درد به خوبی جواب می‌دهد. این روش‌ها عبارتند از:

• استراحت كردن
  • پرهیز یا محدود کردن فعالیت های بدنی
  • استفاده از کمپرس یخ یا گرم
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی
  • انجام تمرینات کششی

بهترین درمان زانو درد در جوانان

در مراحل پیشرفته تر بیماری ممکن است روش‌های خانگی درمان درد کارآمد نباشند به همین دلیل لازم است از درمان‌های پزشکی پیشرفته استفاده شود. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

• دارو درمانی
  • تزریق کورتون
  • پی آر پی زانو
  • فیزیوتراپی
  • طب سوزنی

درمان زانو درد جوانان در کلینیک درد پیشگام

در صورتی‌که درد زانو مانع انجام کارهای روزانه شما شده است، قبل از مزمن شدن باید برای درمان آن اقدام نمایید. با مراجعه به کلینیک درد پیشگام بهترین روش درمانی غیرجراحی برای درمان درد شما پیشنهاد می‌شود. یکی از مزایای مراجعه به کلینیک پیشگام انجام کلیه اقدامات درمانی در همین مرکز است. در صورت نیاز به فیزیوتراپی، طب سوزنی و پی آر پی زانو شما می‌توانید از امکانات همین مرکز برای ادامه درمان استفاده نمایید. همین امروز برای رزرو نوبت مشاوره تخصصی با ما تماس بگیرید.