سوزش كف پا - داغی کف
4.8/5 - (25 امتیاز)

سوزش کف پا (احساس داغ شدن که همراه با احساس درد است) از درجه خفیف تا شدید احساس می‌شود. گاهی سوزش یا داغ شدن پا ممکن است به اندازه دردناک است که درد آن باعث اختلال در خواب خواهد شد. در مواردی نیز ممکن است سوزش کف پا همراه با احساس سوزن سوزن شدن پا (پارستزی) یا بی‌حسی پا و یا هر دو باشد. برای درمان سوزش کف پا دارو تجویز خواهد شد. همچنین از درمان های طب فیزیکی استفاده خواهد شد.

مراجعه اورژانسی به پزشک برای سوزش کف پا

در برخی موارد که در ادامه نام می‌بریم لازم است به‌صورت اورژانسی جهت درمان به پزشک مراجعه نمایید:

• احساس داغی ناگهانی کف پا مخصوصا در صورت اگر در معرض مواد سمی قرار گرفته باشید
  • وجود یک زخم باز در کف پا که به نظر عفونی است. مخصوصا در بیماران دیابتی
  •  تداوم احساس داغی کف پا برای چند هفته
  • اگر علائم شما شدیدتر شد
  • در صورت گسترش احساس داغ شدن کف پا به ناحیه ساق پا
  • کاهش احساس لامسه در انگستان یا کف پا
  • اگر سوزش پا ماندگار باشد یا دلیل خاصی برای آن یافت نشود، پزشک آزمایشاتی جهت تشخیص احتمال وجود شرایط بوجود آورنده نوروپاتی محیطی تجویز می‌کند.
علت داغي كف پا
بيماران ديابتي اگر مبتلا به علت داغي كف پا هستند بايد جهت درمان اقدام اورژانسي انجام دهند

نوبت دهی تلفنی نوار عصب و عضله

در تمامی روزهای هفته و هر ساعت از شبانه روز می‌توانید جهت هماهنگی برای انجام نوار عصب و عضله تماس بگیرید

علت داغی کف پا چیست؟

داغ شدن کف پا یکی از نشانه‌هایی است که در معمولا بدون هیچ بیماری زمینه‌ای رخ می‌دهد. اما افرادی هستند که مشکل آنان ناشی ازیک مسئله پزشکی است.

آسیب‌دیدگی

آسیب‌های فیزیکی، شیمیایی و الکترومغناطیسی احتمال بروز داغ شدن کف پا را ایجاد می‌کنند. علاوه بر سوختگی، سایر آسیب‌های مکانیکی مثل ضربه‌ی اجسام نوک تیز می‌توانند باعث احساس سوزش کف پا شوند. سوختگی ناشی از تماس با اسیدها و نیز آسیب‌های الکترومغناطیسی که معمولا به دنبال قرار گرفتن درمعرض نور فرابنفش خورشید یا دستگاه سولاریوم ایجاد می‌گردند نیز باعث داغ شدن کف پا خواهد شد.

عفونت

بعضی عفونت‌های کف پا نیز احتمال بروز احساس سوزش را افزایش می‌دهند. این عفونت ها عبارتند از:

• عفونت‌های باکتریایی پوست، مانند زردزخم
  • عفونت‌های عمیق در بافت زیر پوستی (سلولیت)
  • بیماری پای ورزشکاران (تینه‌آ پدیس) . این بیماری نوعی عفونت قارچی سطحی پوست پا است که نشانه‌هایی چون سوزش کف پا به همراه دارد.
  • عفونت های سیستمیک مانند  HIV نیز با وجود عدم عفونت کف پا احتمال بروز داغی کف پا را افزایش می‌دهد.
بیماری پای ورزشکاران (تینه‌آ پدیس)
بیماری پای ورزشکاران (تینه‌آ پدیس) يكي از علل سوزش كف پا است

محیط و سموم

قرار گرفتن در محیط‌های سرد و سرمازدگی به صورت مستقیم باعث داغ شدن کف پا نمی‌شود اما با گرم شدن موضع احتمال بروز آن وجود دارد. قرار گرفتن در معرض سمومی مانند سرب و جیوه بسته به مدت قرار گیری و محل تماس با آن احتمال ایجاد سوزش کف پا را افزایش می‌دهد.

سرمازدگي و گز گز كف پا
سرمازدگي و گرم شدن موضع يكي از علل گز گز كف پا است

آسیب و اختلالات عصبی

بعضی مشکلات عصبی نیز باعث داغی کف پا می‌شوند.  از جمله:

• نوروپاتی محیطی. این مشکل شامل طیف وسیعی از بیماری‌ها و اختلالات عصبی است که مربوط به اعصاب خارج از مغز و نخاع هستند.
  • عصب تحت فشار (عصب باریکش). در این زمان عصب در قسمتی از بدن که اغلب ستون فقرات است گیر افتاده است. این وضعیت باعث بروز سیاتیک خواهد شد.
  • نوروپاتی دیابتی. که در آن بیمار به علت افزایش میزان قند خون در طول زمان دچار آسیب آسیب عصبی می‌شود یکی از علل بروز سوزش کف پا است.
نوروپاتی محیطی يكي از علل داغ شدن كف پا
نوروپاتی محیطی يكي از علل داغ شدن كف پا است

سایر عوامل:

• سندرم گیلن باره
  • ام اس
  •  زونا
  • بیماری شارکو-ماری-توث
  • نوروپاتی الکلی

اختلالات گردش خون

احساس داغ شدن کف پا با اختلال گردش خون در پا نیز در ارتباط است. خون فاقد اکسیژن کافی می‌تواند باعث التهاب بافت (ایسکمی) شود. بیماری شریانی محیطی نیز که یک بیماری گردش خون است هم باعث بروز داغی کف پا خواهد شد. این بیماری به علت تنگی شریان پاها به دلیل گرفتگی شریان رخ می‌دهد. واریس و ترومبوز ورید عمقی يا DVT نیز بعلت ایجاد اختلال گردش خون باعث بروز این وضعیت می‌شود. علل احتمالی دیگر بیمار رینود است.

ترومبوز ورید عمقی يا DVT نیز بعلت ایجاد اختلال گردش خون
ترومبوز ورید عمقی يا DVT نیز بعلت ایجاد اختلال گردش خون باعث سوزش كف پا خواهد شد

مشکلات مفصلی

برخی بیماری‌های مفصلی باعث بروز سوزش کف پا می‌شوند برخی از این بیماری‌ها عبارتند از: روماتیسم مفصلی، آرتروز و نقرس. روماتیسم مفصلی نوعی بیماری خودایمنی است که معمولا مفاصل کوچک را درگیر می‌کند. آرتروز، باعث درگیری مفاصل بزرگ‌تر می‌شود. همچنین نقرس به صورت معمول محدود به انگشتان پا و خصوصاً انگشت بزرگ پا است. آرتریت نقرسی نوعی به دنبال تجمع اسید اوریک در فضای مفاصل ایجاد شده و باعث التهاب مفصل می‌گردد.

نقرس يكي از علل داغ شدن كف پا
نقرس يكي از علل داغ شدن كف پا به حساب مي آيد

سوءتغذیه عامل سوزش کف پا

برخی موارد سوء تغذیه به علت تاثیری که بر اعصاب می‌گذارند، می‌توانند باعث بروز سوزش کف پا شوند. مهم‌ترین ماده غذایی که کمبود آن باعث داغی کف پا می‌شود فولات و ویتامین B12 است. این کمبودها به دنبال عدم مصرف منابع آن و یا عدم جذب از روده پیش می‌آید.

منابع ويتامين B12 براي بهبود داغي كف پا
منابع ويتامين B12 براي بهبود داغي كف پا موثر است

داروها و مواد شیمیایی

استفاده از برخی داروها احتمال بروز سوزش کف پا را افزایش می‌دهد که معمولا به دلیل تاثیر آنها بر اعصاب پا است. شیمی درمانی نیز احتمال بروز داغی کف پا در بیماران مبتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. داروهای کاهنده کلسترول همچون استاتین‌ها نیز در تشدید مشکلات عصبی موثر هستند. در نوروپاتی الکلی، مصرف طولانی مدت و زیاد الکل باعث ایجاد آسیب عصبی و داغ شدن کف پا می‌شود.

سایر دلایل احتمالی داغ شدن کف پا عبارتند از:

•  بیماری شارکو-ماری-توث (گروهی از اختلالات ارثی که باعث تاثیر بر اعصاب دست‌ها و پاها می‌شوند)
  • بیماری مزمن کلیوی
  • سندرم درد منطقه‌ای پیچیده (درد مزمن ناشی از سیستم عصبی ناکارآمد)
  • کم‌کاری تیروئید
  • سندرم تونل تارسال

درمان داغ شدن کف پا

برای درمان سوزش کف پا لازم است ابتدا جهت تعیین علت بروز این مشکل با یک متخصص طب فیزیکی مشاوره نمود. پس از مشاوره و جهت تشخیص علت سوزش کف پا آزمایشاتی درخواست خواهد شد.

ارتز

اگر دلیل این مشکل مکانیکی باشد، درمان سوزش کف پا با استفاده از وسایل کمکی یا کفش و کفی‌های طبی جهت برداشتن نیروی مکانیکی اضافه از روی پا بسیار موثر است. همچنین عفونت‌های قارچی و گیر افتادن اعصاب و نیز عرق کردن پا نیز با استفاده از این وسایل کمکی امکانپذیر است.

كفش و كفي طبي درماني براي سوزش و داغ شدن كف پا
استفاده از كفش و كفی طبی مناسب درمانی برا ی سوزش و داغ شدن كف پا به حساب می‌آيد

داروی سوزش کف پا

داروهای مسکن برای درمان داغ شدن کف پا توصیه می‌شوند. همچنین استاتین‌ها برای کاهش تجمع پلاک‌های چربی و آسپرین به جهت پیشگیری از انسداد کامل در اثر لخته‌های خونی تجویز می‌گردند.

فیزیوتراپی

متخصص فیزیوتراپی پس از بررسی جهت درمان داغی کف پا ممکن است شاک‌ویو درمانی، طب سوزنی، تزریق اوزون  یا پی آر پی و لیزر درمانی را توصیه خواهد نمود.

شاك ويو درماني براي بهبود سوزش كف پا
شاك ويو درماني براي بهبود سوزش كف پا موثر است

جراحی

گاهی در موارد شدید سوزش کف پا ممکن است نیاز به عمل جراحی باشد که در آن مسیرهای جایگزینی برای جریان خون ایجاد می‌شوند (بای‌پس) یا شریان از طریق آنژیوپلاستی با بالون گشاد می‌گردد. در موارد بسیار شدید بیماری شریانی محیطی، ممکن است نیاز به قطع بخشی از پا باشد. البته این مسئله بسیار نادر است.

نکات تکمیلی

لازم است کمک به کاهش سوزش پا اقدامات زیر را انجام داد:

• جهت خشک شدن کفش بلافاصله پس از پیاده‌روی کفش و جوراب خود را در بیاورید
  • کف پای خود را در آب خنک قرار دهید اما نباید از یخ استفاده بفرمایید.
  • کفش و جوراب خود را در طول روز عوض کنید.
  •  تا جایی که ممکن است به پاهای خود استراحت دهید.
  • مصرف مواد مخدر یا الکل را کاهش دهید.
  • میزان مصرف مواد مغذی بخصوص ویتامین B را در طول روز افزایش دهید.
  • استفاده از کفش مناسب در دسترس‌ترین و راحت ترین کار برای درمان سوزش کف پا است.
نقش ويتامين B در درمان سوزش كف پا
استفاده از منابع ويتامين B براي بهبود سوزش كف پا موثر است