طب-سوزنی-برای-درد-شانه
5/5 - (2 امتیاز)

طب سوزنی برای درد شانه چگونه انجام می شود؟ چه عوارضی دارد؟ آیا اثر بخشی خوبی دارد؟ شانه به عنوان یکی از مهم‌ ترین و در عین حال پیچیده ترین مفصل های موجود در بدن انسان‌ ها، شناخته می شود. اگر برای این مفصل به علت بیماری‌ ها و آسیب ‌های مختلف مشکلاتی به وجود بیاید، شاهد درد شدیدی در این قسمت از بدن خود خواهیم بود. درد در قسمت شانه به اندازه ای آزار دهنده است که برخی اوقات اجازه خواب و استراحت را به ما نمی دهد و در صورت ایجاد چنین دردی، کارهای روزانه را به سختی و دشواری انجام می دهیم. از جمله ایمن‌ ترین روش‌ هایی که می ‌تواند باعث بهبود چنین دردی شود، طب سوزنی است. در ادامه این مطلب کلینیک درد پیشگام در مورد طب سوزنی که برای درد شانه انجام می شود، و هر آن چه نیاز است در مورد آن بدانید، توضیح می دهیم، با ما همراه باشید.

چگونگی انجام طب سوزنی برای درد شانه

ممکن است چیزهایی در مورد تسکین درد شانه با طب سوزنی، به گوشتان خورده باشد. طب سوزنی به عنوان شاخه‌ ای از طب سنتی شناخته می شود که دارای قدمتی دیرینه است. حتی این روزها نیز برای این که بسیاری از بیماری‌ ها را درمان کنند، استفاده می شود. با این روش مورد استفاده برای درد شانه، می‌ توان بدون این که از هیچ دارویی استفاده کرد، درد و ناراحتی ایجاد شده در بخش شانه را به خوبی از بین برد.

امکان دارد بیمار به مشکل خشکی شانه یا شانه یخ زده دچار شده باشد که در این موارد اگر از طب سوزنی استفاده شود، باعث گردش هر چه بهتر خون در رگ‌ ها می‌ شود. در این هنگام مواد شیمیایی که دارای تاثیر مستقیمی در بهبود درد هستند، آزاد می شوند سپس همراه با جریان خون، به مفصل شانه منتقل می شوند. طی تجربه ای که کسب شده این نتیجه به دست آمده است که طب سوزنی نه تنها باعث تسکین درد ناخوشایند شانه می شود، بلکه باعث افزایش دامنه حرکتی آن نیز شده و این امر باعث می شود بیمار هر چه سریع تر زندگی عادی و معمولی خود را به دست آورد. طب سوزنی باعث ایجاد تعادل لازم در قسمت اعصاب، تاندون‌ ها، مفصل و تمامی سلول‌ های شانه می شود.
همان طور که می دانید طب سوزنی نوعی تکنیک سنتی برای چین است که در آن سوزن های باریک و کوچک را به کار می برند و تسکین و درمان درد شانه را انجام می دهند. متخصص طب سوزنی این سوزن ها را در قسمت ‌های خاصی از پوست وارد می کند و با این کار انرژی های مسدود شده آزاد می‌ شوند. امروزه بسیاری از افرادی که دردهای مزمن شانه و سایر قسمت‌ های بدن خود را دارند، طب سوزنی برای تسکین و درمان آن را به کار می برند. طبق پژوهش ‌های انجام شده، این طب چینی باعث ترشح اندورفین در بدن شده و موجب از بین رفتن بسیاری از دردهای ناخوشایند و آزار دهنده می شود.

کاربرد طب سوزنی برای درد شانه

اگر درمان درد شانه با طب سوزنی را انجام دهید می ‌تواند سبب مدیریت درد شما شود. از جمله دلایل شایعی که موجب مراجعه بیماران به پزشک می شود، درد شانه است. طب سوزنی می ‌تواند آسیب حاد یا مزمن شانه را به خوبی مدیریت کند و حتی ممکن است به رفع کامل درد کمک کند.

همان گونه که ذکر شد، طب سوزنی التهاب را کاهش می دهد و با این کار جریان خون در ناحیه درد را بهتر می کند و باعث می شود بافت‌ های آسیب دیده یا پاره شده، درد شان به طور طبیعی کمتر شود. انواع درد شانه که طب سوزنی  باعث رفع آن می شود، در ادامه ذکر شده اند:

• شانه یخ زده
  • آسیب روتاتور کاف
  • آسیب لابروم
  • بورسیت
  • آرتروز
  • تاندونیت
طب سوزنی بهترین درمان برای درد شانه است

مزایا و عوارض طب سوزنی

بدون شک طب سوزنی، از جمله موثرترین و ایمن ‌ترین شیوه هایی شناخته می شود که می توانید برای درمان این درد آن را به کار ببرید. همان گونه که ذکر شد، در این روش درمانی سوزن‌ هایی توسط پزشک در قسمت‌ های مختلف شانه وارد می شود و این امر باعث تسکین درد و ناراحتی بیمار تا حدود زیادی می شود. در ادامه برخی از مهم‌ ترین مزایای طب سوزنی برای شانه درد آمده است.

• کاهش التهاب
  • التیام درد
  • درمان خشکی شانه

این روش در صورتی که در آن از سوزن های استریل استفاده شود و زیر نظر پزشک متخصص انجام شود خطر ندارد؛ اما امکان دارد عوارض جزئی به وجود بیاید. به عنوان مثال در اثر استفاده از سوزن امکان ایجاد کبودی و خونریزی جزئی وجود دارد.

قبل و بعد از طب سوزنی برای درد شانه چه کارهایی انجام دهیم؟

با این که درمان درد در قسمت شانه به کمک روش طب سوزنی بسیار ایمن بوده و خطر کمی دارد، اما لازم است قبل و بعد از این که آن را انجام دادید، مراقبت هایی را رعایت کنید. در صورتی که این مراقبت‌ ها را رعایت کنید شما را در جهت رسیدن به تمامی مزایای طب سوزنی برای شانه درد خود به طور کامل یاری می کنند. برخی از این کارها در ادامه توضیح داده شده است.

• در طول انجام طب سوزنی، حتما آرامش داشته باشید و سعی کنید اقداماتی را برای حفظ آرامش جسم و ذهن خود انجام دهید.
  • بهتر است قبل از این که طب سوزنی را انجام دهید، غذایی کاملا سبک خورده باشید.
  • حدود 1 تا 2 ساعت قبل از این که طب سوزنی را انجام دهید، سعی کنید نوشیدنی‌ های کافئین دار و یا نیکوتین مصرف نکنید.
  • بعد از انجام طب سوزنی، با توصیه پزشک خود می ‌توانید برخی از تمرینات ورزشی مانند یوگا، تای چی و … را شروع کنید.
  • پس از انجام طب سوزنی تا چند روز، اگر هوا سرد باشد، بدون پوشیدن لباس مناسب از خانه بیرون نروید.
  • اگر تازه طب سوزنی را انجام داده ‌اید، فعالیت های ورزشی سنگین انجام ندهید.
  • بعد از این که طب سوزنی را انجام می دهید، احساس آرامش و سبکی را در تمام وجود خود حس می کنید. با این که احساس بسیار خوشایندی است، اما سایر جلسات درمانی خود را رها نکنید. بنابراین سعی کنید جلسات تعیین شده توسط متخصص طب سوزنی را تا آخر طی کنید.