طب-سوزنی-برای-گردن-درد
5/5 - (2 امتیاز)

طب سوزنی برای گردن درد رویکرد مثبتی را به دنبال داشته و اخیراً مورد توجه بسیاری از متخصصان قرار گرفته است. طب سوزنی یک روش ایمن و غیر تهاجمی است که نقش یک مسکن را برای انواع دردهای گردن ایفا می کند. این روش سنتی که از کشور چین پا به عرصه جهانی گذاشته، بالغ بر ۲۰۰۰ سال قدمت دارد و همچنان استفاده می شود. در طب سوزنی گردن متخصصان نقاطی از بدن که با گردن مرتبط هستند را سوزن گذاری می کنند تا اندورفین ترشح شود. اندورفین همان ماده تسکین دهنده درد است. خواندن ادامه این مطلب سایت کلینیک درد پیشگام به شما کمک می کند تا به درک بهتری از طب سوزنی گردن برسید.

دلایل ایجاد درد در گردن

گردن یکی از عضوهای مستعد برای آسیب دیدگی است و از آنجایی که ۷ مهره ستون فقرات را در بر می گیرد، حساسیت بالایی دارد. موارد زیر باعث بروز درد در گردن می شوند:

• قرارگیری در وضعیت نادرست به هنگام خوابیدن یا نشستن
  • فشار بیش از حد به گردن
  • نشستن های طولانی مدت
  • پوکی استخوان
  • برنامه غذایی نامناسب
  • عدم تحرک کافی
  • گرفتگی عضلات
  • مننژیت
  • آرتروز گردن
  • سوزن مفاصل و استخوان ها

نحوه انجام طب سوزنی برای گردن درد

قبل از انجام طب سوزنی لازم است متخصص به ریشه درد پی ببرد تا با توجه به مشکل روش متناسبی را اعمال کند. در مرحله ابتدایی تعدادی سوزن در نواحی مشخص شده قرار می گیرد. سپس پزشک حرکاتی اعم از چرخاندن یا عقب و جلو را روی سوزن انجام می دهد. ورود سوزن و اعمال حرکات روی آن ها هیچ دردی را برای بیمار به همراه ندارد؛ فقط ممکن است احساس گزگز کردن یا خارش ایجاد شود. بسیاری از بیماران ورود سوزن ها را احساس نمی کنند.

حدود ۱۵ الی ۳۰ دقیقه طول می کشد تا سوزن ها برداشته شوند. در همین حین امکان دارد تا سوزن ها تعویض شوند. با اتمام فرآیند سوزن درمانی فرد اثرات آن را مشاهده خواهد کرد. با این وجود طب سوزنی در طی چندین جلسه انجام می شود تا بیمار بهبود یابد.

نقاط موثر بدن بر درد گردن

در طب سوزنی نقاط خاصی از بدن تحریک می شوند. این بنابر نوع بیماری متفاوت خواهد بود. از قسمت های پرکاربرد طب سوزنی برای گردن درد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• جیان جینگ:  جیان جینگ در بین عضلات گردن و سر بازو قرار دارد. این نقطه علاوه بر درد و سفتی عضلات گردن برای کاهش سردرد نیز استفاده می شود.
  • زونگ زو: نقطه زونگ زو نقش مهمی در تحریک مغز دارد. زونگ زو برای دردهای ناشی از استرس در گردن کاربرد بیش تری دارد. زونگ زو بین انگشت حلقه و انگشت حلقه قرار دارد.
  • نقاط ستون بهشت: نقطه ستون بهشت کمی بالاتر از ستون فقرات و پایین تر از استخوان سر جا گرفته است. نقطه ستون بهشت از التهاب های غدد لنفاوی گردن کم می کند.
  • هی گو: جایی است بین انگشت شست و انگشت اشاره قرار دارد که برای تسکین درد بسیاری از اندام ها از جمله گردن کاربرد دارد.
  • فنگ چی: پشت لاله گوش (بالای گردن و پایین استخوان سر) نقطه ای به نام فنگ چی قرار دارد که برای گرفتگی عضلات گردن و بی حالی مورد توجه قرار می گیرد.

مزایای طب سوزنی برای گردن درد

درمان با طب سوزنی دارای مزایای زیادی است. از جمله:

• طب سوزنی نیازی به بیهوشی، داروهای شیمیایی و یا بی حسی ندارد و غیرتهاجمی محسوب می شود. این بدین معناست که خطر خاصی بیمار را تهدید نمی کند.
  • با انجام سوزن درمانی مغز و سیستم عصبی تحریک می شوند تا مواد شیمیایی را آزاد کنند. به این ترتیب فرد بدون استفاده از داروهای مسکن درد کم تری را تجربه می کند.
  • طب سوزنی این قابلیت را دارد تا با سایر روش های درمانی مانند بادکش، ماساژ درمانی و تحریک الکتریکی و.. ترکیب شود.
  • سوزن درمانی علاوه بر رفع درد گردن به افزایش انعطاف پذیری عضلات گردن کمک می کند.

عوارض طب سوزنی گردن

هر چند که طب سوزنی از روش های بی خطر محسوب می شود و خطراتی به همراه ندارد اما در موارد نادری کبودی، عفونت و خونریزی اتفاق افتاده است. رعایت موارد بهداشتی، مشاوره با پزشک و عمل به توصیه های پزشکی امکان بروز عوارض را به حداقل می رساند. شرایط زیر طب سوزنی برای گردن درد را با اختلال مواجه می کنند:

• استفاده از داروهای رقیق کننده خون
  • اعتیاد به الکل یا مخدرها
  • استفاده از باتری قلب
  • ابتلا به بیماری صرع
  • عفونت های پوستی

اقدامات لازم برای طب سوزنی

هم قبل و هم بعد از طب سوزنی باید اقداماتی را انجام دهید تا خللی در فرآیند درمان ایجاد نشود و روند بهبودی سرعت پیدا کند. در ادامه به اقدامات لازم برای سوزن درمانی می پردازیم:

• قبل از سوزن درمانی لباس های گشاد بپوشید تا تغییری در جریان خون ایجاد نشود.
  • یک جلسه مشاوره با متخصص داشته باشید و در مورد انواع بیماری ها و داروهای مصرفی خود صحبت کنید.
  • پیش از طب سوزنی غذاهای چرب و نوشیدنی های حاوی کافئین را کنار بگذارید.
  • برخورداری از یک رژیم غذایی سالم، ماساژ درمانی، استراحت کافی و تمرینات سبک برای گردن پس از طب سوزنی مفید هستند.

سوالات متداول

هزینه طب سوزنی برای گردن درد چقدر است؟ هزینه طب سوزنی بستگی به تعداد جلسات مورد نیاز دارد. البته برخی از بیمه ها طب سوزنی را پوشش می دهند.

روند درمان طب سوزنی گردن چقدر طول می کشد؟ اثرات طب سوزنی بلافاصله پس از اتمام جلسه قابل مشاهده خواهد بود اما بسته به شدت آسیب دیدگی به ۳ الی ۱۰ جلسه نیاز دارید. طول هر جلسه نیز از ۱۵ تا ۳۰ دقیقه متغیر است.

آیا همه دردهای گردن با طب سوزنی درمان می شوند؟ انواع دردهای ناشی از آسیب دیدگی مفاصل، کشیدگی عضلات، بیماری های خاص و فشار به اعصاب گردن با طب سوزنی درمان می شوند. در صورت عدم نتیجه مطلوب پزشک روش درمانی را عوض می کند.

سخن پایانی

طب سوزنی یکی از روش های درمانی برای انواع دردهای گردن است. با این وجود در برخی موارد به عنوان طب مکمل مورد استفاده قرار می گیرد؛ یعنی در کنار سایر روش های درمانی به کار گرفته می شود. اینکه طب سوزنی به تنهایی برای کاهش درد گردن کافی باشد یا باید با سایر روش ها ترکیب شود، به عواملی همچون شدت و ریشه درد بستگی دارد.