4.9/5 - (10 امتیاز)

علل درد شانه چیست؟

پارگی تاندون‌های شانه

شاید بتوان گفت کشیدگی و یا پارگی تاندون‌های شانه شایع‌ترین علت درد شانه در سنین جوانی و همچنین میان‌سالی می‌باشد کشیدگی و پارگی بعضی از تاندون‌های شانه موجب می‌شود بیماران وقتی بر روی شانه خود می‌خوابند درد شدیدی داشته باشند و در هنگام سکون درد آن‌ها تشدید پیدا می‌کند.

پارگی تاندون شانه

درمان این درد براساس معاینه پزشک بر اساس علایم بیمار ممکن است متفاوت باشد اما استفاده از روش‌های طب فیزیکی و توان‌بخشی و خصوصا استفاده از روش‌های مانوال تراپی و همچنین استفاده درست و مناسب از روش‌های طب سوزنی و فیزیوتراپی می‌تواند موجب کاهش دراماتیک درد در بیماران با درد شانه بشود.

بورسیت یکی از علل درد شانه

بورس‌ها کیسه‌هایی هستند که در بین استخوان‌ها و عضلات قرار گرفته و از جمله این بورس‌ها در ناحیه سرشانه ما قرار گرفته‌است. در بسیاری از بیماری‌های شانه می‌تواند بورسیت هم درگیر شود، ازجمله پارگی تاندون‌های شانه و سایر بیماری‌هایی که در ذیل به آن خواهیم پرداخت اما بورسیت ها به‌صورت خودبه‌خودی هم می‌توانند تحریک شوند باز کنند ملتهب شوند و موجب ایجاد درد در ناحيه سرشانه شوند که خصوصا با بی‌تحرکی و سکون تشدید پیدا می‌کند.

بورسیت

درگیری خود سر مفصل کتف

یعنی قسمتی که بازو در داخل آن قرار گرفته می‌شود. این صدمه عمدتاً در زمانی‌که ما چیزی را با دست به حالت بارفیکس و آویزان شدن نگه می‌داریم اتفاق می‌افتد مانند بیمارانی که در ورزش و در هنگام استفاده از میله‌ای در بالای سر خود و اتکاء به وضع به آن دچار صدمه شده‌اند.

این صدمه در سنگ‌نوردان و همچنین والیبالیست‌ها و کسانی که بر روی داربست کار می‌کنند به‌کرات دیده می‌شود این صدمه بسیار سخت درمان می‌شود و امکان و احتمال درمان جراحی در این نوع صدمات بسیار بالاست.
قسمت دیگری از صدمات به اين ناحيه دردهایی است که از ناحیه گردن به شانه ارجاع پیدا می‌کند قطعا در بسیاری از موارد ممکن است گردن درد به‌هیچ‌عنوان وجود نداشته باشد و حتی بیمار سابقه گردن درد را هم نداشته باشد.

انتشار درد گردن به شانه

اما باید بدانیم که درگیری دیسک گردن و ارتروز گردن، ریشه‌های گردن شماره سه و همچنین شماره چهار و شماره پنج به شانه عصب می‌دهند و در اثر تحریک و درگیری موجب درد در این منطقه می‌شوند.
همچنین در بعضی از بیماران هم هم‌زمان هر دو درد وجود دارد یعنی ممکن است بیمار هم دارای درد گردن و هم دارای این درد باشد و در بسیاری از موارد با کاهش درد گردن و آزادسازی عصب‌های ناحیه گردن درد ناحیه شانه هم به‌طورکل خوب درمان شود البته گاهی هر دو با هم وجود دارد مثلاً بیماری که جسم سنگین بلند کرده و هم به گردن و هم به شانه‌اش فشار وارد شده‌است.

مشکلات گوارشی و درد شانه

ارجاع این درد از طریق دردهای احشایی شانه در سمت راست با مشکلات گوارشی و ازجمله مشکلات کبدی و در سمت چپ با مشکلات ناحیه طحال و همچنین مشکلات ناحیه غربی ممکن است مرتبط باشد.

درد شانه با منشا مشکلات گوارشی

بسیاری از بیمارانی که درد در ناحیه شانه چپ دارند احساس می‌کنند درد آن‌ها از سمت بازو به سمت پایین تیر می‌کشد و با انجام روش‌هایی سعی در درمان آن با منشاء قلبی هستند درحالی‌که اگر سکته قلبی یا چیز مشابهی موجب درد شانه شود علائم دیگری هم دارد ازجمله تهوع افزایش دهد با فعالیت‌هایی مانند راه رفتن و حرکت تشدید می گردد، دیده می شود.

شانه یخ‌زده

شانه یخ‌زده یا فروز شل در شانه یخ‌زده یعنی التهابات در هر کدام از بیمارهای شانه به‌قدری گسترش پیدا کرده که موجب چسبندگی و رسوب فیبرهایی در ناحیه شانه می‌شود که موجب درگیری و خشکی مفصل شانه می‌شوند در این موارد باید به‌سرعت درمان صورت گیرد.

شانه یخ زده

در غیر این صورت باز شدنشان ممکن است نیاز به انجام عمل جراحی داشته باشد و همچنین ممکن است علی‌رغم آن دو تا چهار سال طول بکشد تا باز شود و بیمار به دلیل چسبندگی شانه فعالیت خود را از دست می‌دهد و ممکن است نتواند دست را به دهان یا پشت خود ببرند و حتی از غذا خوردن با دست گرفتار عاجز شود .

درمان درد شانه

مانند سایر بیماری ها درمان‌های این درد و دست و به‌صورت در مراحل اولیه برای درمان بسیار راحت‌تر است.
توصیه می‌کنیم بیماران قبل‌از آنکه درد آنها بسیار شدید شود و استفاده از روش‌های پیچیده تر در درمانشان و بخواهد در مراحل اولیه درمانشان به پزشکان مراجعه کنند.

در مراحل اولیه درمان اين درد به‌صورت غیر جراحی می‌باشد استفاده از فیزیوتراپی توان‌بخشی روش‌های مدرن طب فیزیکی استفاده از روش‌های طب سوزنی و لیزر درمانی استفاده از تکارتراپی و همچنین شاک ویو می‌تواند در درمان‌های اولیه دردشان کمک‌کننده باشد.
درصورتی‌که بیماران به درمان‌های اولیه توان‌بخشی پاسخ مناسب ندهند می‌توان از تزریقات درمانی استفاده کرد.

طب سوزنی شانه

تزریقات استروئیدی یا همان کورتنی برای درمان درد شانه

تزریقات استروئیدی یا کارتونی تزریقاتی است که موجب کاهش التهاب در ناحیه موردنظر شده و موجب کاهش دراماتیک درد بیمار می‌شود این تزریقات با توجه به این‌که موجب کاهش درد و افزایش دامنه حرکتی شانه می‌شود برای بیماران مناسب است و در دوزهای پایین و تزریقات یک تا سه تا در شانه مشکلی ایجاد نمی‌کند اما نباید به‌عنوان تنها درمان توسط بیماران تلقی شود.
بعضی از بیماران دچار اين درد فکر می‌کنند که صرفاً با انجام تزریق استروئید در شانه درمان شده‌اند اما بعد از چند ماه دوباره با درد مجددشان مراجعه می‌کنند. برای درمان قطعی باید انجام روش‌های توان‌بخشی ارزش‌های ترمیمی و ورزش‌های جایگزین حتما برای بیماران انجام شود.

اوزون تراپی شانه

اوزون درمانی شامل روشی است که در آن تزریق گاز اوزون در شانه مو انجام‌ شده و با شکسته شدن گاز ازن در شانه و آزاد شدن رادیکال‌های اکسیژن التهاب به‌صورت ناگهانی کم می‌شود و همچنین فرایند ترمیم و در بافت‌های بدن تسریع پیدا می‌کند این روش روشی بسیار خوب و جایگزین علمی برای استفاده از کورتون ها در داخل شانه می‌باشد و بسیاری از بیماران با تزریق آن احساس آسایش و راحتی می‌کنند و می‌توانند به سایر درمان‌های توان‌بخشی بپردازند.

اوزون درمانی شانه

پرولوتراپی شانه

پرولوتراپی شانه به معنی تزریق ماده هایپرتونیک تزریقی است که عمدتا در ایران شامل دکستروز و قند تغلیظ شده است که در داخل مفصل تزریق می شود که موجب تحریک کلاژن سازی و ترمیم مفصل شود.

این نوع تزریق می‌تواند جایگزین مناسبی برای ترمیم لیگامان‌های و همچنین عناصر بافت هم‌بند باشد که با ورزش قابل ترمیم نیستند همچنین از این روش برای دررفتگی مکرر شانه استفاده می‌شود. تزریقات فوق روش‌های های مرسومی هست که در بیماران با اين درد استفاده می‌شود.

پی ار پی شانه

همچنین درصورتی‌که پارگی یا صدمات غیر التهابی در منطقه وجود داشته باشد می‌توان از تزریق ترمیمی پی آرپی شانه برای ترمیم صدمات شانه استفاده کرد.
پی آرپی شانه درواقع روشی است که در آن فاکتورهای رشد داخل پلاکتی از به‌صورت تغلیظ شده از بدن خود بیمار استخراج می‌شود و در داخل شانه تزریق می‌شود. این روش بالاترین میزان ترمیم را در بین روش‌های ترمیمی در شانه دارد و موجب می‌شود تاندون‌ها و پارگی‌های نسبی به‌شدت ترمیم شوند .

پی آر پی شانه

پی آرپی اگر در موارد درست انجام شود و توسط پزشک حاذق و زیر سونوگرافی صورت بگیرد و بیمار تا حدود سه ماه بعد از تزریق پی آرپی مراقب فعالیت‌های پرتابی و حرکتی خود باشد می‌تواند موجب درمان دائمی درد شانه و کاهش قابل‌ملاحظه‌ای درد و افزایش شدید توان حرکتی در شانه بشود.

جراحی شانه

بیماران معدودی که به درمان‌های فوق یعنی نه درمان های توان‌بخشی و نه تزریقات درمانی و ترمیمی جواب می‌دهد، ممکن است نیاز به جراحی‌های شانه داشته باشند. جراحی‌های شانه به دو نوع آرتروسکوپی شانه و جراحی باز شانه تقسیم‌بندی می‌شود که پزشک معالج براساس شرایط بیمار در مورد آن تصمیم‌گیری می‌کند به‌طورکلی استفاده از روش‌های جراحی شانه که به‌صورت غیرتهاجمی ارتروسکوپی می‌باشد برای بیماران نتیجه بهتری را در بر دارد.

درمان درد شانه راست

باید گفت که درمان شانه راست و چپ تفاوت چندانی ندارد اما ازآنجایی‌که بیشتر مردم راست‌دست هستند و با دست راست بیشتر کار می‌کنند باید بیشتر مراقب فعالیت‌های روزمره خود باشند. همچنین دردهای گردنی بسیار شایع‌تر به شانه راست ارجاع پیدا می‌کنند. بنابراین همیشه در درد شانه راست باید توجه به گردن داشته‌باشیم.

درمان درد شانه

درمان درد شانه چپ

برای درمان اين درد نيز به‌صورت عمومی برخورد می‌شود اما مشکل این درد در ناحیه چپ این است که عمدتاً بیماران دیر به پزشک متخصص طب فیزیکی و پزشک متخصص درمان‌های غیر جراحی شانه می‌رسند به دلیل آنکه بسیاری از مردم فکر می‌کنند که این درد مرتبط با قلب آن‌ها است. بنابراین هرچند توصیه می‌کنیم که در درمان درد شانه شما از قلب غافل نباشید.

اما درصورتی‌که پزشک متخصص قلب درد قلبی را برای شما محتمل نمی‌داند و شما هم‌زمان با فعالیت‌های ورزشی و فعالیت‌های روزانه درد ندارید و درهنگام استراحت درد شما تشدید می‌شود، بهتر است به متخصص طب فیزیکی برای درمان اين درد مراجعه کنیم به دلیل آنکه احتمال درگیری بافت نرم و مشکلات تاندونی و عصبی در شانه بسیار محتمل‌تر از درد قلبی است.

برای درمان درد شانه به چه دکتری مراجعه کنیم؟

سوالی که بسیاری از بیماران از من می‌پرسند این است که برای درمان این درد باید به چه دکتری مراجعه کنیم توصیه ما این است که درصورتی‌که درمان‌های غیر جراحی شانه مدنظر شماست و عمده بیماران معمولاً نیاز به درمان‌های غیر جراحی دارد بهتر است ابتدا به متخصص طب فیزیکی و توان‌بخشی برای انجام فعالیت‌های توان‌بخشی و در صورت نیاز تزریقات درمانی مراجعه کنیم و در صورت نیاز به جراحی‌های ترمیمی و یا جراحی شانه بهتر است به متخصصین ارتوپد مراجعه کنید.

درمان درد شانه در کلینیک پیشگام

دارو درمانی

حال سوال پیش می آید که چه دارویی برای درمان درد در ناحیه شانه استفاده کنیم؟ بهترین دارو برای درمان دردشان براساس علت آن مشخص می‌شود. اما به‌صورت عمومی بهتر است از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و ماساژ یخ در شانه بهره بگیریم بعضی بیماران از ما سوال می‌کنند یک آمپول برای کتف درد ما معرفی کن و متأسفانه تمام آمپول‌های موجود بدون درمان‌های دیگر فقط نقش تسکینی برای آن‌ها خواهند داشت و بنابراین می‌توانند از آمپول‌هایی مانند آمپول پیروکسیکام جهت کاهش درد موقت و رسیدن به پزشک استفاده کنند.
همچنین پمادهایی که برای درمان درد ناحیه شانه و کتف مرسوم می‌باشد با پمادهای روماتکس و پماد رهامین و همچنین پماد لافارر می‌باشد این نوع پمادها موجب کاهش التهاب و درد در مفصل شانه می‌شوند.
سخن آخر آنکه درمان دردشان را جدی بگیرید به دلیل آنکه بر مراحل اولیه درمان بسیار ساده‌تر صورت می‌گیرد اما اگر مشکلات زیاد شود و دردها زیاد شود می‌تواند منجر به خشکی مفصل و محدودیت حرکتی در شانه بشود و در آن شرایط درمان طولانی و بسیار سخت‌تر خواهد بود.

درمان غیرجراحی درد شانه در کلینیک پیشگام

کلینیک پیشگام در تهران در حوزه درمان‌های غیرجراحی بیماری های اسکلتی‌ و عضلانی فعالیت می‌نماید. کلیه روش‌های غیرجراحی که برای درمان درد شانه به آن اشاره شد در کلینیک پیشگام قابل انجام است. تلفن‌های کلینیک پیشگام جهت رزرو نوبت ویزیت و مشاوره حضوری: ۶۶۵۷۶۹۹۱ و ۶۶۹۱۴۶۵۰