درمان کمردرد در پنج دقیقه-درمان کمردرد خانگی
4.8/5 - (153 امتیاز)

درمان کمردرد در پنج دقیقه چطور امکانپذیر است؟ مهم‌ترین هدف از بیان نمودن این موضوع تسکین درد است. چه بسیار افرادی که با درد شدید کمر روزهای زیادی را می‌گذرانند و تا مراجعه به پزشک و تشخیص پزشک مجبور به تحمل آن هستند. لازم به ذکر است در صورتی‌که کمردرد شما به صورت ناگهانی بروز کرد و با تب همراه بود باید به صورت اورژانسی به پزشک متخصص مراجعه نمایید. در ادامه به بررسی چند روش درمان کمردرد خانگی می‌پردازیم.

استراحت یکی از روش‌های درمان کمردرد خانگی

بارها گفته شده است استراحت جایگاهی در درمان کمردرد ندارد. برخی بیماران با استراحت مطلق سعی در کاهش درد دارند اما نتیجه عکس خواهد بود. لازم است به این نکته اشاره کنیم یکی از توصیه‌های ما برای درمان کمردرد در پنج دقیقه استراحت محدود است.

اگر درد شما به قدر شدید است که ایستان، راه رفتن و حتی نشستن برای شما سخت عذاب‌آور شده است، بهتر است برای یک تا دو روز چند ساعت را به استراحت اختصاص دهید.

درمان کمردرد در پنج دقیقه با کمپرس سرد و گرم

یکی از روش‌های  درمان خانگی کمردرد استفاده از کیف آب گرم و یا کمپرس سرد است. اما استفاده از این دو چه زمانی توصیه می‌شود و چه تفاوتی با هم دارند؟ در صورت آسیب به کمر بهتر است بلافاصله از کمپرس سرد یا کیف یخ استفاده کنید.

این کار موجب بی‌حسی در ناحیه کمر و کاهش درد و تورم می‌شود. اما اگر دو روز از بروز آسیب‌دیدگی گذشت و یا اگر به صورت دوره‌ای تجربه این درد را دارید بهتر است از کیف آب گرم استفاده کنید. گرما باعث تسکین درد‌های عضلانی و بهبود جریان خون در عضو مورد نظر خواهد شد. به همین دلیل به‌عنوان یکی از توصیه‌های ما برای درمان کمردرد در پنج دقیقه استفاده از کمپرس گرم است.

یکی از روش‌های  درمان خانگی کمردرد استفاده از کیف آب گرم و یا کمپرس سرد است.

نوبت دهی تلفنی نوار عصب و عضله

در تمامی روزهای هفته و هر ساعت از شبانه روز می‌توانید جهت هماهنگی برای انجام نوار عصب و عضله تماس بگیرید

داروهایی برای درمان کمردرد در پنج دقیقه

یکی از روش‌های درمان کمردرد استفاده از داروهای بدون نسخه است. برخی از این داروها عبارتند از:

• ایبوبروفن
  • ناپروکسن
  • باکلوفن
  • متوکاربامول (روباکسین)
  • کاریزوپروادول soma) )
  • سیکلوبنزاپرین (فلکسریل)

اما افرادی‌که به مشکلات گوارشی مبتلا هستند باید با احتیاط از این قرص‌های ضددرد استفاده کنند. همچنین زیاده‌روی در مصرف آن‌ها باعث بروز مشکلات گوارشی و کلیوی خواهد شد.

یکی از روش‌های درمان کمردرد خانگی استفاده از دارودرمانی است

کنترل استرس

اضطراب و استرس باعث بروز مشکلات جسمی زیادی خواهد شد. یکی از این مشکلات کمردرد است. استرس باعث اسپاسم و گرفتگی عضلات کمر خواهد شد. پس بهتراست برای درمان این درد از روش‌های آرامبخشی استفاده کنید. یوگا و تنفس عمیق دو روش توصیه شده برای درمان کمردرد در پنج دقیقه هستند.

تحرک به میزان کافی

همانطور که در ابتدا اشاره نمودیم استراحت بیش از حد برای بهبود این درد تاثیر منفی دارد. با وجود اینکه باید مراقب باشید تا با فعالیت زیاد به کمر خود بیش‌تر آسیب نرسانید، اما راه رفتن و انجام کارهای روزمره توصیه می‌گردد. فراموش نکنید در این دوره باید در استفاده از کفش‌هایتان بیش‌تر دقت کنید و کفش‌های ایمن و راحت بپوشید.

انجام تمرینات ورزشی

شما با انجام تمرینات ورزشی و قوی نمودن عضلات بدون بخصوص عضلات کمری می‌توانید مانع از ایجاد کمردرد شوید. اما زمانی که درد ایجاد شد لازم است از تمریناتی استفاده کنید که بتواند آن را تسکین دهد. یکی از توصیه‌های ما برای درمان کمردرد در پنج دقیقه انجام حرکات کششی است.

بهتر است برای یادگیری این حرکات از تکنسین‌های فیزیوتراپی کمک بگیرید. برخی تمرینات برای تسکین این درد با کاهش فشار از روی دیسک و ستون فقرات همراه بوده که به تسکین درد شما کمک شایانی می‌نماید. همچنین برخی از این ورزش‌ها با تقویت عضلات باعث بهبود درد خواهد شد.

ماساژ یکی از توصیه‌های درمان کمردرد در پنج دقیقه

بیش‌تر افراد از ماساژ لذت می‌برند اما افراد کمی از جنبه‌های درمانی آن آگاهی دارند. ماساژ بعنوان یکی از روش‌های درمان خانگی کمردرد به حساب می‌آید و به دلیل اینکه کمترین عوارض را دارید بسیار توصیه می‌شود.

در صورت آسیب به کمر ناشی از ضربات استفاده از ماساژ یکی از روش‌های آزاد نمودن میوفاسیال است. شاید درد میوفاسیال منبع اصلی درد شما نباشد اما احتمال اینکه منبع ثانوی درد دیسک کمر شما باشد وجود دارد.

این روش همچنین باعث بهبود دامنه حرکت مفاصل، کاهش گرفتگی عضلات و افزایش سطح هورمون اندروفین در بدن می‌گردد. این هورمون نقش موثری در کاهش درد خواهد داشت. به همین دلیل یکی از توصیه‌های ما برای درمان کمردرد در پنج دقیقه کمک گرفتن ازماساژ است.

ماساژ یک درمان تقریبا بدون عارضه برای کمردرد است

اما استفاده از این روش برای برخی افراد توصیه نمی‌شود:

• افرادی که به تازگی تحت عمل جراحی قرار گرفته اند.
  • مبتلایان به بیماری‌های پوستی عفونی
  • افراد دارای زخم‌های درمان نشده
  • مبتلایان به رگ های واریسی
  • مبتلایان به سرطان
  • وجود شکستگی، دررفتگی و یا ضرب دیدگی در محل
  • هموفیلی
  • وجود پلاتین در محل درد

استفاده از حالت‌ مناسب برای خوابیدن

برخی بیماران اذعان می‌کنند  درد کمر بخصوص درد دیسک کمر در زمان خواب و شب‌ها افزایش می‌یابد. یکی از این علل افزایش فشار بر روی ستون مهره‌ها است. پس توصیه ما در مبحص درمان کمردرد در پنج دقیقه قرار گیری بدن در وضعیت مناسب بخصوص در زمان خواب است.

توصیه می‌شود جهت کاهش فشار در ناحیه کمری به پهلو بخوابید و بین زانوهای خود از یک بالش استفاده نمایید. بسته به اینکه فتق دیسک در کدام مهره بروز نموده است، ممکن است مدل خوابیدن و قرارگیری بالش متفاوت باشد. اما با امتحان کردن چند بالش می‌توانید به این نتیجه برسید که کدام وضعیت برای کاهش درد شما مناسب‌تر است.

فیزیوتراپی دیسک کمر

شاید به نظر شما انجام فیزیوتراپی توصیه خوبی برای درمان کمردرد در پنج دقیقه نباشد اما لازم است به این نکته اشاره کنیم که این روش مفید برای بازگشت شما به زندگی عادی و کاهش خطر آسیب مجدد به کمر در آینده بسیار مفید خواهد بود.

فیزیوتراپی با کمک تکنیک‌ها و دستگاه‌های نوین در ابتدای درد شما را تسکین می‌دهد و در ادامه با آموزش ورز‌های تخصصی باعث کاهش فشار از ستون فقرات، افزایش انعطاف‌پذیری، افزایش دامنه حرکت مفاصل و به طول کلی بازگشت به زندگی پویا می‌شود.