درمان رگ به رگ شدن کمر- گرفتگی کمر -کمردرد
4.5/5 - (14 امتیاز)

درمان رگ به رگ شدن کمر چیست؟ رگ به رگ شدن کمر یا گرفتگی کمر و کمردرد ناشی از آن یکی از مشکلات اجتناب ناپذیر زندگی افراد است. انجام امور روزمره مانند خم شدن، بلند کردن وسایل سنگین و… می‌تواند مشکلاتی برای کمر افراد ایجاد کند که یکی از آن‌ها کشیدگی کمر است.

از هر ۵ نفر در سنین بزرگسالی ۴ نفر در اثر کشیدگی به این کمردرد مبتلا خواهد شد. گستره وسیعی از صدمات عضلانی و رباط‌ها در قسمت پایین کمر به علت کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر بروز می‌کند. این صدمات دردناک هستند اما می‌توانند موقتی باشند. معمولا افراد با انجام مراقبت‌های صحیح می‌توانند به سرعت درد را بهبود دهند.

کشیدگی رگ به رگ شدن کمر چیست؟

کمر سالم، قوی و انعطاف‌پذیر است و این سلامتی را مدیون عضلات نگهدارنده‌ ستون فقرات و رباط‌های محکم و فیبری است که مهره‌های ستون فقرات را در کنار یکدیگر نگه می‌دارند. اما این بافت‌ها همیشه تحمل فشار ناشی از انجام امور روزانه را ندارند و به دنبال فشار زیاد دچار پارگی می‌شوند. به پارگی رباط‌ها و عضلات این ناحیه اصطلاحا کشیدگی کمر می‌گویند.

به پارگی رباط‌ها و عضلات این ناحیه اصطلاحا کشیدگی کمر می‌گویند.

بسیاری افراد عقیده دارند استراحت مطلق باعث بهبودی درد کمر هنگام بروز این مشکل خواهد شد اما این درست نیست. تحقیقات نشان می‌دهد استراحت بدون استفاده از درمان‌های فیزیکی هیچ تاثیری در درمان کمردرد نخواهد داشت. کمردرد شما ناشی از کشیدگی یا رگ به رگ شدن باشد و یا دچار شکستگی شده باشید تفاوتی ندارد. پزشکان متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با انجام معاینات تخصصی مشکل شما را تشخیص داده و جهت درمان آن به شما کمک می‌کنند. این مسئله با ارائه‌ی یک برنامه‌ی درمانی مشخص برای شما صورت می‌گیرد تا با درمان رگ به رگ شدن کمر به بهترین وضعیت بدنی خود بازگردید.

دلایل کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر چیست؟

کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر می‌تواند به علل مختلفی ایجاد شود. اصلاح سبک زندگی و انجام حرکات صحیح درطول روز می‌تواند تا میزان زیادی از بروز این آسیب جلوگیری نمایید. دلایل بروز این آسیب عبارتند از:

• آسیب به دنبال انقباض ناگهانی یا پیچ خوردن رباط، ضربه‌ی محکم به رباط یا کشیده شدن سریع و شدید آن
  • حرکات تکراری و شدید کمر. کشیدگی عضلات معمولاً به دلیل انقباض ناگهانی و شدید عضلات مانند آسیب شلاقی ستون فقرات گردن در اثر سوانح ایجاد می‌شود. رگ به رگ شدن کمر و کشیدگی عضلات آن معمولا در عضلاتی ایجاد می‌شود که در محدوده مفاصل فاست قرار دارند.
  • بی تحرکی و ورزش نکردن. بی تحرکی افراد را مستعد کشیدگی کمر می‌نماید. عضلات و رباط‌ها در صورت عدم تحرک مناسب ضعیف می‌شوند. ضعف عضلانی ناشی از بی‌تحرکی باعث آسیب خواهدشد. به طور مثال زمانی که یک شخص غیر فعال بطور ناگهانی بخواهد یک وسیله نسبتا سنگین را جابجا نماید و یا به صورت طولانی پیاده‌روی نماید دچار آسیب‌دیدگی خواهد شد.
  • انجام ورزش‌های سنگین. کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر یکی از مشکلات شایع در ورزشکاران حرفه‌ای است.
بلند کردن اجسام سنگین یکی از علل رگ به رگ شدن کمر است

علائم کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر چیست؟

کشیدگی کمر و رگ به رگ آن معمولاً باعث بروز دردی وسیع در ناحیه پایین کمر می‌گردد که شاید یک طرفه باشد. همچنین ممکن است خم شدن و یا صاف ایستادن بطور کامل افراد دشوار باشد. همچنین احتمال این وجود دارد در برخی موارد دچار گرفتگی عضلات کمر شوید بویژه هنگام راه رفتن یا خوابیدن. این گرفتگی بسیار دردناک و آزاردهنده است.

گرفتگی کمر چگونه تشخیص داده می‌شود؟

اولین گام در تشخیص این گرفتگی کمر معاینه بالینی است. کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر با انجام آزمایشات مختلف و تصویربرداری با اشعه ایکس قابل تشخیص نیست اما با بررسی علائم می‌توان به بروز این مشکل پی برد. اگر درد برای چند هفته بدون بهبودی ادامه یابد پزش جهت بررسی از نظر دیسک کمر و سایر آسیب‌دیدگی‌ها تصویربرداری را تجویز می‌نماید. همچنین با انجام این آزمایشات بیمار از نظر احتمال ابتلا به عفونت‌های نخاغی و سرطان بررسی خواهد شد.

معاینه بالینی جهت تشخیص رگ به رگ شدن کمر بسیار مهم است

درمان رگ به رگ شدن کمر چیست؟

کنترل میزان و نحوه فعالیت

نکته مهم در درمان گرفتگی کمر این است که با وجود داشتن محدودیت فعال بمانید. بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که تلاش می کنند سریع‌تر به زندگی روزمره بازگردند بهبودی سریع‌تری خواهند داشت. اما لازم است به این نکته توجه کنید افرادی که شغل آن‌ها بلند کردن اجسام سنگین است باید به خود کمی استراحت دهند تا عضلات و بافت‌های این ناحیه فرصت بهبودی داشته باشند.

اگر استراحت و دراز کشیدن احساس خوبی به شما داده و درد شما را تسکین می‌دهد، می‌توانید یک یا دو روز را در تخت استراحت کنید. استراحت مطلق به صورت طولانی توصیه نمی‌شود چراکه گذراندن مدت زیادی در تخت باعث ضعف عضلانی می‌گردد و این مسئه کندی در روند بهبودی و درمان رگ به رگ شدن کمر با به دنبال خواهد داشت.

استفاده از بریس

کشیدگی و رگ به رگ شدن کمربه صورت معمول با حرکات محتاطانه نسبت به محدودیت حرکتی سریع‌تر بهبود می‌یابد. اما گاهی برای ثابت نمودن مفاصل بریس تجویز می‌شود. لازم است به این نکته توجه بفرمایید در صورت تجویز بریس برای شما، به محض برطرف شدن گرفتگی استفاده از آن را متوقف نمایید.

برای درمان کشیدگی کمر گاهی برای ثابت نمودن مفاصل بریس تجویز می‌شود.

دارو درمانی

برای کاهش کمردرد ناشی از گرفتگی کمر برای شما داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی بدون نسخه تجویز می‌گردد. برخی از این داروها عبارتد از: آسپرین و ایبوپروفن. در استفاده از این داروها باید به دوز تجویز شده دقت نمایید و از استفاده بیش‌تر و در طولانی‌تر خودداری نماید. اگر بیش از میزان تجویزی نیاز به مصرف این داروها داشتید با پزشکتان مشورت نمایید.

تزریق اپیدورال

درمان رگ به رگ شدن کمر با تزریق اپیدورال استروئید یکی دیگر از روش‌های موثر است. از این روش جهت تسکین درد کشیدگی عضلات و همچنین کاهش التهاب این ناحیه استفاده می‌شود. تزریق‌های استروئید ترکیبی از کورتیزون (یک استروئید ضد التهابی قوی) و ماده‌ی بی‌حس‌کننده‌ی موضعی است. این داروها از راه کمر به فضای اپیدورال تزریق می‌شود. این روش فقط در زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که درمان‌های محافظه‌کارانه موفقیت‌آمیز نباشد.

از تزریق اپیدورال  جهت تسکین درد کشیدگی عضلات و همچنین کاهش التهاب این ناحیه استفاده می‌شود.
از تزریق اپیدورال جهت تسکین درد کشیدگی عضلات و همچنین کاهش التهاب این ناحیه استفاده می‌شود.

اوزون درمانی برای بهبود رگ به رگ شدن کمر

یکی از روش‌های درمانی موثر و بی‌خطر در درمان مشکلات اسکلتی عضلانی مانند رگ به رگ شدن کمر و کشیدگی عضلات، اوزون درمانی است. در این روش درمانی خون بیمار با اوزون غنی می‌گردد. افزایش سطح اکسیژن خون باعث بهبود درد و التهاب خواهد شد.

اوزون درمانی یکی از روش‌های موثر درمان رگ به رگ شدن کمر است

رادیوفرکوئنسی (Rf)

رادیوفرکوئنسی (RF) جهت درمان درد ناشی از انتهای عصب مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند درد ناشی از رگ به رگ شدن را بهبود دهد. قبل از انجام رادیو فرکوئنسی، پزشک معمولا از داروی بی‌حسی جهت شناسایی محل دقیق درد استفاده می‌کند. اگر بیحسی درد را تسکین داد، رادیوفرکوئنسی در همان نقطه  انجام می‌شود. بیمار در طول انجام این روش درمانی هوشیار می ماند. در این حالت پزشک متخصص طب فیزیکی الکترود کوچکی را با استفاده از سوزن وارد و یک جریان رادیوفرکوئنسی کوچک را هدایت می‌نماید. استفاده از این روش باعث بهبود درد به دنبال ایجاد گرما و بی حسی عصب خواهد شد.

استفاده از رادیوفرکوئنسی باعث بهبود درد به دنبال ایجاد گرما و بی حسی عصب خواهد شد.

ماساژ درمانی برای بهبود رگ به رگ شدن کمر

می‌توان از ماساژدرمانی در کنار سایر روش‌ها استفاده نمود. افرادی که این روش درمانی برای آن ها مفید است:

• افرادی که مبتلا به درد مداوم کمر هستند
  • بیماران مبتلا به کمر درد حاد (ماندگاری بین ۴ تا ۱۲ هفته)
  • بیماران مبتلا به درد مزمن پایین کمر (طولانی‌تر از ۱۲ هفته) که علائم آن مرتبط با یک بیماری و وضعیت خاص نیست

اولتراسوند تراپی

اولتراسوند جریان خون در ناحیه‌ی آسیب‌دیده را افزایش می‌دهد و به صورت موقت باعث بهبود درد، کاهش گرفتگی عضلات و تسریع روند درمان رگ به رگ شدن کمر می‌گردد. همچنین با افزایش انعطاف‌پذیری بافت‌های همبند مانند رباط‌ها و تاندون‌ها باعث بازیابی دامنه‌ی حرکتی مفاصل خواهد.

علاوه بر گرمادرمانی سرمادرمانی نیز به بهبود گرفتگی کمر کمک می‌نماید

سایر درمان‌های فیزیکی

کشیدگی کمر و سایر عضلات در ناحیه ستون فقرات معمولاً به صورت محافظه‌کارانه با استفاده از درمان دستی، تحریک الکتریکی و ورزش‌هایی جهت افزایش حرکت و استقامت درمان می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از طب سوزنی نیز بسیار مفید است.برای درمان کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر روش های دیگری ازجمله سرما و گرمادرمانی و استفاده از درمان دستی نیز توصیه می‌شود.

جراحی

جراحی همیشه آخرین توصیه پزشکان است. در صورت مراجعه به پزشک و توصیه جراحی و قبل از سپردن خود به تیغ جراح بهتر است نظر سایر پزشکان را نیز جویا شوید. معمولا عمل جراحی درد ناشی از کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر را درمان نمی‌کند. پس درصورتی‌که تنها این علائم وجود داشته باشند، احتمال اینکه پزشک جراحی را توصیه کند بسیار کم خواهد بود.